onsdag 2 april 2014

VBHJ och bussar i Borås

Varberg-Borås Järnväg (WBJ) och Borås-Herrljunga Järnväg (BHJ) slogs ihop till en järnväg 1930. Namnet blev Varberg-Borås-Herrljunga Järnväg (VBHJ). 

Bilden är från Borås Nedre, nuvarande Borås C. På spår 1 står tåget till Herrljunga, på spår 2 motorvagnståg till Skene med tillkopplad personvagn och på spår 3 ankommer tåget från Göteborg. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Samma motorvagn med tre vagnar tillkopplade. Byggnaderna i bakgrunden är regementet I15.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

VBHJ:s stiliga inspektionsdressin.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


VBHJ körde också busstrafik. Fyra av deras bussar på 20-talet framför det vackra stationshuset Borås Nedre som numera är klassat som byggnadsminne. Byggnaden stod klar 1894 och ritades av Adrian C. Peterson i samarbete med sonen Carl Crispin. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



34 bussar med personal på Stora Torget i Borås i mitten på 30-talet. De större bussarna, den längst till höger och den i mitten, är svensktillverkade Tidaholmare. Nästan alla de mindre bussarna är amerikanska såsom International och Chevrolet, men till vänster kan man se några Volvo.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Borås Nedre år 1902.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Centralplan 1923.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



En gångtunnel genom berget! Det hade jag inte en aning om att det funnits. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Och en trevlig glasskiosk vid tunnelmynningen!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Så blir det ett knippe bilder från bl.a. bussterminalen vid Centralplan. Nu är jag kanske ute på hal is när jag skriver om bussar i Borås då några av mina trogna läsare bor i Boråstrakten och har ett genuint bussintresse. Är det något fel i texterna eller om någon vill komplettera med ytterligare info så får ni mer än gärna kommentera. Om någon har en intressant bild så skicka den gärna till mig så kanske jag kan bygga på inlägget med tiden. Mejl-adressen finns under rubriken 
"Om mig" i den högra spalten.










Samma bild som ovan, men i svart/vitt och skarpare? Nej, det är tre bilar på den översta bilden och bara två på den undre. 
Antalet personer skiljer också.



Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Centralbron och till höger SJ:s byggnad för Ilgods. 




Det var livlig trafik vid Ilgodset på 50-talet!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



En bukett SJ-bussar på Centralplan med Centralbron i bakgrunden.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Nya fjärrbussterminalen invigd 1955. Bilden är från ca 1970.
Foto: Bengt Hultin
Tony på bloggen Kul Tur i Natur har tidigare kommenterat ovanstående bild: 
När jag började köra på SJ Buss ca 10 år efter denna bild är tagen så såg det likadant ut på Centralplan med undantaget att kioskerna var borta. De bussar som står vid hållplatserna var 1963-64 års modeller och de levererades med instegsdörrar för vänstertrafik, men var förberedda med dörrar eller uttag för den blivande högertrafiken.



Volvo B635 med Hägglundkaross från Alfredssons Buss som trafikerade linjen Borås-Alingsås. Alfredssons paradlinje gick till Alingsås med anslutning i Storeskogen mot Töllsjö.
Foto: Bengt Hultin



Foto: Bengt Hultin


Tjorven var en rolig bil som jag körde mycket under min tid som anställd på Postverket under 70-talet.
Foto: Bengt Hultin

Snabb-bussen Borås-Göteborg 1960.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum




Foto: Peter Ödén

En bild från 1985.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


På bilden ovan syns utöver SJ-bussen en Neoplan N906 Unibus. Läs mer om denna buss HÄR.
Foto: Staffan Sävenfjord

Året är 1985 och SJ-bussen är en Volvo B58 van Hool Jumbo.
Foto: Staffan Sävenfjord


Året är 1986.
Foto: Bernt Talbrant








SJ-bussar vid Brodalsdepån i Borås någon gång på 80-talet.
Bild: Kul Tur i Natur  Foto: Tony


Brodalsdepån 1985.




Sven Eriksonsplatsen i mitten på 30-talet och tre bussar står parkerade framför Park Hotell.



Sven Eriksonsplatsen med en buss.



Södra Torget är Stadsbussarnas tillhåll. En GMC-buss väntar på passagerare.


Södra Torget i slutet på 40-talet.
Bild: mrkgrd  flickr.com

Samma vy 1960.
Bild: mrkgrd  flickr.com

Nu är året 1968.
Foto: Bengt Hultin


Scania CR 76 på 70-talet.
Foto: Peter Ödén

En Motalabuss för linjen Gingri - Fristad - Borås - Skene år 1940.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Reo med ASJ-kaross tillverkad för Varberg - Borås Järnväg 1928.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Interiör i ovanstående buss.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Och förarplatsen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Volvo B 11 med ASJ-kaross tillverkad för Borås Åkeri 1937.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Uppdatering:
Obs! Missa inte Staffans läsvärda kommentar!


6 kommentarer:

  1. Många fina bilder!
    Gångtunneln måste jag leta spår efter nästa gång jag åker dit.

    SvaraRadera
  2. Ojdå, det här blev nästan för mycket för en gammal nostalgisk boråsare. Men bara nästan! Stort tack för denna sammanställning. Det finns hur mycket som helst att kommentera och mest komplettera men jag gör några axplock.

    Bilden på bussarna vid Stora torget har i en något annorlunda variant varit publicerad i Borås Tidning och då uppgavs den ha varit tagen 1933. Vilket som är rätt - 1933 eller 1935 - vet jag inte men det skall i alla fall vara 34 bussar på bilden. Borås Tidning delgav sina läsare ett antal förbryllande fakta, som t ex att det anlagts spårväg i Borås på 1910-talet men den lades ned innan trafiken öppnat. Detta har inte hänt i Borås men väl i Ulricehamn. Jag skrev därför en rättelse och framförde också en förmodan att det rörde sig om en bussutställning. Jag blev då uppringd av en tidigare verkstadschef vid Borås Lokaltrafik och han berättade att bilden var tagen en tidig söndagsmorgon och att det var de bussar som Borås Omnibus (senare Stadsbussar i Borås och Borås Lokaltrafik) hade i Borås. Det är alltså inte VBHJ:s bussar, åtminstone inte alla. De hade inte så många. Jag skulle tro att det är hela deras vagnpark vid den tid som syns på bilden utanför centralstationen, alltså 4 stycken.

    Gångtunneln genom Krokshallsberget minns jag mycket väl. Den finns faktiskt kvar än i dag men är stängd sedan början av 1950-talet. Det har dock talats om att låta lokalbussarna flytta från Södra torget till Krokshallstorget och att man skulle göra en bekväm förbindelse mellan det senare och nuvarande Resecentrum genom att öppna tunneln igen. Tunneln stängdes i samband med att man byggde ett skyddsrum för 1 000 personer i berget. Det talades mycket om att det var byggt så att det skulle klara en atombombsmäll. Lyckligtvis har det aldrig provats om detta var sant.
    De gula glasskioskerna tillhörde Esplanad-glass och deras specialitet var "våffla med sylt och vispgrädde". Och så glass förstås. Sådana fanns på ett stort antal i staden under sommaren. På samma plats lite till vänster om den parkerade bilen fanns också en korvkiosk tillhörig "Aug. Svensson". Sådana fanns också på massor med ställen fast de var oftast stängda på sommaren. Då gällde korv eller glass, inte både och.

    Bilden på alla de orange bussarna som uppges vara tagen på 1960-talet är troligen inte tagen förrän 1970, eftersom den busstyp som syns längst ned till vänster är av 1970 års modell. För övrigt syns på denna många "mopeder", Volvo B715 med SKV-kaross som kom i mitten av 1960-talet som omställningsbussar för högertrafik. Det vill säga ratten var redan på vänster sida men det fanns också dörrar på den sidan. Dessa togs bort när högertrafiken införts 1967. Öknamnet fick de för att de var så motorsvaga. Att få upp en "moped" i 70 km/tim ansågs som en bedrift och jag hörde en förare skryta:
    - I dag fick jag upp en moped i 70 i Långestensbacken.
    - Uppför?
    - Nej, nerför.

    Snabb-bussen från 1960 gick Göteborg-Borås-Jönköping. En rätt lång sträcka att åka - för att inte tala om att köra - med en buss med motorn bredvid förarplatsen. Dessa bussar hade dock en hyfsat bekväm inredning.

    Så har vi bilden på Scania-Vabis CR76. Många städer köpte sådana inför högertrafiken och några således även till Norge, t ex Drammen. Borås köpte dock bara en, nämligen den på bilden. Varför man köpte en enda uddabuss har jag inte lyckats utröna men den blev inte så gammal i Borås. Den såldes efter drygt sex år till Malmö Lokaltrafik. De senaste åren i Borås användes den mycket sparsamt och kördes alltid av samma förare. Det var den enda bussen vid den här tiden i Borås som hade helautomatisk växellåda.







    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort tack till dig Staffan som delar med dig av all din kunskap och dessutom kryddar anrättningen med trevliga anekdoter. :-)

      Radera
  3. Trevligt inlägg som vanligt.

    SvaraRadera
  4. På den lilla svartvita bilden från 1985 där en liten buss svänger in på planen var väl början på servicebussarna/nätet i Borås.
    Borås Lokaltrafik körde denna buss mellan Södra Torget och Centralen, lades ned efter något år eftersom den oftast körde tom (Nykeristen kallades den då den aldrig var full).

    Jag har p-plats i Korkshallberget, där tunnels går igenom, jag får väl ta en bild inifrån vid tillfälle.

    Det stämmer bättre med 70-tal som Staffan skriver eftersom jag började 1979 som bussförare, då blir det som jag skriver ca 10 år senare.

    Mitt minne om Staffans bild på Van Hool 1774:
    http://kulturinatur.blogspot.se/2014/04/med-sj-veckoslutsbuss-mot-gavle.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en Neoplan Unibus som skymtar i bakgrunden på den bilden. Dessa bussar köptes av Borås Lokaltrafik 1982 för Centrumbussen aka Nykteristen. Linjen gick inte mellan Södra torget och centralstationen utan i en centrumslinga Södra torget-Västerlånggatan-Yxhammarsgatan-Allégatan-Södra torget. Enligt tidtabellen skulle detta ta 12 minuter och bussarna gick med 5 minuters intervall. Linjen hade egen taxa: en krona som skulle stoppas i en myntbössa. Från början gällde inga andra BL-biljetter (Älvsborgstrafiken hade ännu inte börjat), således inte heller övergångsbiljetter. Lite senare infördes dock att månadsbiljetter också gällde.

      Inte så konstigt att den här linjen inte attraherade så många passagerare. Det gick nästan lika fort att gå slingan till fots. Därför lades den mycket riktigt ned efter något år men passagerarna var nöjda med busstypen. Bussarna kom därför att i stället trafikera något som kallades servicelinjerna som gick mellan servicehus och äldreboenden. Detta koncept blev lyckosamt. Det började i Borås men spred sig till allt fler städer orter. Jag har skrivit lite om servicelinjerna i Västergötland här med också lite om Centrumbussen:
      http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/servicelinje_historik_D.html
      Där finns också en bild på Neoplan Unibus.

      Radera