onsdag 9 april 2014

Taxi, var god dröj!




Att stå i taxikö en bister vinterdag i Uppsala 1954 var nog inte så kul. Innan taxi avreglerades var det ständiga svaret i telefonväxeln "Taxi, var god dröj", och dröja fick man... Idag är det ingen brist på taxibilar i storstäderna, men man får passa sig noga så man inte blir blåst. En resa som med Taxi Göteborg kostar 300 kr kan med någon av friåkarna kosta det tredubbla!

London-taxin, taxibilarnas taxibil! Några av dessa hittade tydligen till Sverige, men Ostermans kan inte ha sålt många. Modellen FX4 tillverkades i stort sett oförändrad mellan 1958-1997. 1971 fick bilen en dieselmotor på 2,5 liter och bilen i annonsen har en 2,2 liters motor. Alltså bör annonsen vara från före 1971.

Droskägarna föredrog tysk kvalitet och då gärna Mercedes.





Mercedesbilar i Stockholm 1959.

Kvinnlig taxichaufför i Stockholm.


Taxi-stationen utanför Stockholms Central 1961.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Två Ford Taunus 17M varav den ena är sprillans ny med röd interimskylt. Året är 1966.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

En bild från Stockholms Central 1967-68.

1971 såg det ut så här i taxikön utanför Centralstationen.

Snygg Plymouth-taxi i Stockholm.
Bild: Stockholmskällan

Taxi-Kapitän mellan DKW och Chevrolet i Stockholm på 60-talet.
Bild: Stockholmskällan

Och kolla här, en gul Checker i Stockholm 1977.
Foto: Jan Claesson

Volvo 144 vid en taxistolpe i Kallhäll 1971.


Stor amerikansk taxibil och liten tysk BMW Isetta i Järna i slutet på 50-talet.
Foto: Thore Johansson
Uppdatering: Taxin ovan är en Ford Custom -59.


Triss i Opel Kapitän vid Mariatorget i Stockholm. De två främre är -57:or och den bakre en -58/-59.
Foto: Jan Claesson

Huddinge Bilstation med Shell-mack, Centralcafeet och Svalbards frisersalong. Med tanke på gengasaggregaten är det 1940-45.

Freden har kommit och gengasaggregaten behövs inte längre.

Stuvsta Bilstation med Shellpump på 30-talet.


Taxibilar i Stuvsta ett antal år senare.

Nacka taxistation i Järla 1957.

Bilstation Råsunda 13 och året är 1943.



Två taxiregistrerade Phänomobiler på Djurgården1913.
Bild: Staffan Benedictsson massingnickel.se

En Plymouth i Uppsala 1968.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Elegant Chrysler av 1947 års modell hos Taxi Lidköping någon gång omkring 1960. Taxiförare Karl Magnusson poserar stolt framför bilen. 
Bild: Olle Norrman  lidköpingsnytt.nu

Taxi Halmstad utanför järnvägsstationen. Här är det gengas och vedsäckar som gäller.

Färila Bilstation i Hälsingland 1949.
Bild: sockenbilder.se

En Hudson Hornet hos Taxi Nyland i Ångermanland.
Bild: kramforsbygder.com

Taxi Borlänge vid Nya Bilstationen 1934.


1955 såg det ut så här i Borlänge.


IC-macken och Taxi i Lysekil 1957.
Bild: Bohusläns Museum   Foto: Alvar Clevfors

Orsa Bilstation 1933.



Höganäs Taxi fick stadsvapnet på sina bilar 1962. På bilden ses chauffören Ernst Larsson montera den nya skylten. 
Bild: Höganäs Bildarkiv

Höganäs första kvinnliga taxichaufför, fru Anna-Lena Eklund år 1964.
Bild: Höganäs Bildarkiv


Uddevallas första kvinnliga taxichaufför, Ingeborg Nicklasson år 1963.
Bild: Bohusläns Museum   Foto: Arne Andersson

Taxi utanför Grand Hotell i Norrköping.


Taxistationen vid Helsingborg Central 1954.

Enångers taxiflotta bestod i mitten på 50-talet av Chevrolet och Plymouth.

Tre bilder från Taxi Långshyttan.
Bild: langshyttan.nu

Bild: langshyttan.nu

Bild: langshyttan.nu

1948 körde Taxi i Kolbäck en elegant De Soto -47



1958 var det Pontiac -57 som gällde

...och 1963 kördes Pontiac -62.


En körning till eller från det lilla fiskeläget Ålabodarna som ligger 13 km norr om Landskrona. Året är 1966Bilmärke?
Uppdatering: Bilen ovan är en Ford Country Sedan 1962.

Lysekils Taxi 1957.
Bild: Lysekils Bildarkiv

Avesta Taxi.
Bild: avestabilder.se

Stolt taxichaufför i Landskrona 1952.


En Volvo från Visby Taxi med bakhängt gengasaggregat och uppfällbart bagageräcke framtill.


Tranås taxi körde Mercedes

...medan man i Linköping 1970 föredrog Opel.
Bild: bild linköping

Två vackra taxibilar i Borås 1910. Den ena är en P-registrerad Scania 1910 och den andra en A-registrerad Renault 1908.
Bild: Staffan Benedictsson   massingnickel.se

Här är ovanstående Renault parkerad på Österlånggatan i Borås.


1957 började Kiruna Taxi köra Citroën. Den goda värmen, framhjulsdriften och möjligheten att höja och sänka bilen gjorde den populär.
Bild: Eskil Dahlberg

Saab gjorde också försök med taxibilar, men succén uteblev.

Volvo hade sina stora droskor men när produktionen lades ner stod de volvotrogna droskägarna utan lämpliga fordon. 

Tre Volvo-droskor framför det gamla flygledartornet på Torslanda.

Min vän Anders M:s droska som bl.a. varit med i filmen Monica Z.


PV:n och Amazonen var för små, men när 144 kom började Volvo rulla som taxibilar igen. Man tog t.o.m. fram en gul/svart specialmodell för taxibruk.




1977 utlyste Museum of Modern Art i New York en tävling. Det gällde att ta fram ett praktiskt taxifordon som skulle passa för en storstad. Volvo tog då i samarbete med Coggiola fram detta förslag som hade en dieselmotor på 70 hk och var framhjulsdriven.



Uniformsreglemente 1965. Då var det minsann ordning och stil på chaufförerna! 


Som avslutning blir det en bild från Baltimore med en glad kvinnlig taxichaufför på tre hjul!


9 kommentarer:

  1. Ett mycket trevligt inlägg. Bilmärket är en Ford Country Sedan 1962 (med takräcket). Amerikanaren bredvid Isettan är en Ford Custom från 1959.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för upplysningen. Inlägget uppdaterat. Sedan? Det kallar man ju de bilar som inte är combi eller coupé.

      Radera
    2. Ja, men så hette mellanmodellen av amerikanska stationsvagnarna från Ford. Den enklaste hette Ranch Wagon och den lyxigaste Coutry Squre (med trå på sidorna).

      Fö så är Taunusarna, varav den har en röd skylt av modell 17M och inte 20M.

      Radera
    3. Ok, det var en chansning om Taunusarna... Hur vet man om det är en 17M eller 20M?

      Radera
    4. 20M har en kromlist ut efter karossidan.

      Radera
  2. Som vanligt ett mycket trivsamt och lärorikt inlägg. Tack för att du oförtrutet stretar på i folkupplysningens tjänst.

    SvaraRadera
  3. I Arvika hade vi en Saab 99 och minst två Saab 900 varav en Turbo om jag inte minns fel. Snabbaste taxin i stan´n.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Trevlig läsning :) har du möjligtvis fler taxibilder från Sthlm 60-70tal? Äger en plymouth taxi som rullade åt Solna-taxi och norrorts-taxi och skulle vilja hitta lite info från den tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, detta är de taxibilder som finns i arkivet.

      Radera