lördag 22 mars 2014

Uppdrag: Hämta vagn

Hur får man ett järnvägsfordon till verkstad om hjul, axel eller lagerbox är skadad? Ett alternativ är att byta axeln på plats, men ibland vill man ha fordonet till verkstad. Då lyfter man upp hjulet på en sk tralla. 
Jag fick i uppdrag att hämta en personvagn med skadat hjul i Herrljunga för transport till vagnverkstaden i Göteborg, en sträcka på ca 8 mil. Vagnen stod redan på trallan så det var bara att koppla på lok och dra hem den. Det är väldigt små hjul på trallan så max hastighet är 20 km/h. I alla växlar och spårkryss är det 5 km/h som gäller. Det blev körning natten mellan lördag-söndag för att inte störa övrig trafik. 20 km/h är ingen svindlande hastighet och jag hinner filosofera i lugn och ro medan landskapet sakta glider förbi. När Göteborg närmar sig inser jag att det finns väldigt många växlar jag tidigare inte tänkt på, och 5 km/ h är väl knappt normal gånghastighet.

Under resan följer en reparatör från Euromaint med och vi stannar då och då för att mäta lagertemperaturen på trallan. Allt går bra och här är vagnen på plats i Göteborg.



En annan transport på tralla kunde ha slutat riktigt illa. Det var en motorvagn X31 som i november 2011 skulle transporteras från Malmö till verkstaden i Danmark. Av misstag fick föraren inte reda på att en av tågets axlar stod på tralla. Han drog på med full hastighet, 180 km/h, över Öresundsbron! På den danska sidan larmade en varmgångsdetektor och tåget stoppades. Märkligt nog spårade inte tåget ur trots att hjul och lager på trallan glödde. 
Så här såg ett av hjulen ut när det svalnat. Det kunde blivit en rejäl olycka, nu blev det "bara" ett tillbud.

4 kommentarer:

  1. Instämmer med föregående talare! Gillar speciellt dina järnvägsanknutna inlägg eftersom jag själv har ett stort intresse av detta men har dålig insyn i området. Kom inte på tanken att ta Timeout igen som du gjorde för ett tag sedan! MVH Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det jag gör uppskattas! :-) En timeout kan behövas ibland för att orka gå vidare i bloggandet...

      Radera
    2. Du berättar om saker vi vanliga inte har en aning om. Tack

      Radera