tisdag 18 mars 2014

Uppdrag: Hämta "trasa"

Omväxling förnöjer och det är alltid roligt med lite udda uppdrag. Jag och kollegan skulle transportera en trasig motorvagn X31 från Uddevalla till Bombardiers verkstad i Sävenäs. På eftermiddagen gav vi oss iväg från Göteborg med två Rc-lok. 


Det finns ett problem med att koppla ihop ett lok med en motorvagn. Lok har vanliga skruvkoppel, medan motorvagnar har automatkoppel. Det behövs alltså en adapter, eller övergångskoppel som det heter på järnvägsspråk. Efter att en sidolucka demonterats ska kopplet lyftas ut. Det är en tung klump så det gäller att lyfta rätt.


Detta koppel har troligtvis aldrig tidigare varit använt, så det är täckt av ett tjockt dammlager.


Övergångskopplet ska monteras på lokets dragkrok, en inte helt lätt procedur.


Monterat och klart!


Nu blir det problem. Det skiljer i höjd mellan kopplen på grund av att motorvagnen är tom på luft och luftfjädringen därför är ur funktion. När tåget är i normal drift vilar det på luftfyllda gummikuddar men nu när det är lufttomt så har det sjunkit ihop några centimeter. Försöken att koppla ihop fordonen misslyckas. Vad gör vi nu?


Kollegan finner på råd och hämtar ett par mindre stockar. Med hjälp av stocken går det att lyfta upp tågets koppel en bit och vi chansar på att det räcker.


Nu vill man ju inte stå där när loket trycker ihop kopplen så kollegan hämtar yxan och kapar till en lagom lång stötta.


Nytt försök och ihopkopplingen fungerar! Nu är det dags att koppla luftslangar och elkabel och vi kontrollerar att bromsar och parkeringsbroms lossar. Därefter gör vi ett bromsprov så vi vet att hela ekipaget bromsar som det ska. Att kontrollera bromsarna är det viktigaste momentet innan man ger sig iväg med ett tåg. Detta tåg väger 312 ton tillsammans med loken så det gäller att vara trygg med att man kan få stopp.
När allting är klart är det dags för några timmars sömn på hotellet. Färden ner till Göteborg kommer att gå med 40 km/h på grund av övergångskopplet så för att störa övrig trafik så lite som möjligt blir det nattkörning.
Resan ner går problemfritt och i Göteborg Tingstad blir det ett stopp för att möta ett godståg. 
En titt bakåt för att kontrollera att allt ser bra ut med tåget.


Ekipaget på plats vid Bombardiers verkstad och uppdraget är slutfört. Nu blir det hem och sova några timmar.


10 kommentarer:

  1. Tack för en intressant och lärorik berättelse från en värld man inte har någon större vetskap om.

    SvaraRadera
  2. Varför behövdes det två lok för att hämta en tom motorvagn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att uttrycka det på järnvägsspråk: Om det inte hade gått att få bromsen att fungera på X31:an så hade vi behövt två lok för att få bromstal till sth 40. (Tillgänglig bromseffekt på ett lok med obromsad X31 räcker inte för att få köra 40 km/h men med två lok finns det broms så det räcker).

      Radera
    2. Trevligt inlägg!
      Men jag gillar inte den svarta färgen på Rc-loken, den orangea med vita ränderna var snyggare.
      Och loken syntes betydligt bättre då!

      Radera
    3. Håller med. Det finns endast ett Rc-lok (Rc4 1290) kvar i den ursprungliga färgen. Ägaren Green Cargo har tydligen för avsikt att behålla denna färgsättning. Det gillar vi!

      Radera
  3. Tänk jag drömde om att bli lokförare när jag var liten, strax innan F1-förare kändes häftigare. Det hade varit kul att köra ett lok, men nu när järnvägen håller på att rasa samman är det kanske bäst att hålla sig till tvåhjulingar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fortfarande efter 33 år ganska roligt att köra tåg, men på fritiden tar jag gärna en sväng på min tvåhjuling!

      Radera
  4. Ja dom var inte jättevackra dom där X31'orna. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, och de är inte heller speciellt komfortabla...

      Radera