onsdag 19 mars 2014

BP i Göteborg (och lite spårvagnar)

Jag fortsätter med några nostalgiska mackbilder och i detta inlägg handlar det om BP.

BP vid Karl Johansgatan - Älvsborgsgatan någon gång på 60-talet.


BP vid Riddaregatan. På andra sidan Riddarebron, som gick över Gullbergsån, ligger stadsdelen Olskroken. Allt på bilden är borta och här ligger nu E20, E6 och tillfarterna till Tingstadstunneln.
Bild: Gamla Gårdapojkar


En äldre bild på samma plats. I bildens vänsterkant står en lastbil framför den gamla BP-macken
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

På Ringön vid Göta Älvbron låg också en BP-mack. Det enda som syns av macken är en grön Selfometer för mopedbensin. Innan Älvsborgsbron och Tingstadstunneln öppnades var det alltid långa köer vid Ringön när alla som arbetade på Hisingens varv och industrier skulle hem. Därför stod det alltid en bärgningsbil beredd att bistå bilar som av någon anledning fått stopp på bron.
Bild: thasselberg.se

Ingen mack, men en trevlig annonspelare med BP-reklam på Drottningtorget.




Nu beger vi oss till BP Kungssten som låg vid spårvägens vändslinga och året är 1940. Kungssten ligger i västra Göteborg i närheten av Älvsborgsbrons södra brofäste och stadsdelen heter Sandarna. Det var Göteborgs stadsgräns fram till 1945 då Frölunda införlivades med Göteborg.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum


Samma BP-mack och trevlig buss.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

Spårvagn vid vändslingan 1942.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum


Långedragslinjen, linje 9, gick från Järntorget till Saltholmen. Denna linje trafikerades av speciella spårvagnar som var både bredare och tyngre än övriga vagnar. Sträckan mellan Kungssten och Saltholmen var fram till 1972 klassad som järnväg och hade därför speciella signaler och vägskyddsanläggningar. 
Här passerar spårvagnen stadsgränsen och blir "tåg". Notera kryssmärkena "Varning för tåg - flera spår". Året är 1948.
Bild: GHT:s arkiv via ekeving.se

Långedragsvagnarna var även utrustade med en speciell tryckluftsbroms och hade en tryckluftsdriven vissla som dock bara fick användas utanför stadsgränsen. Att vagnarna hade dessa speciella anordningar berodde förmodligen på att de var klassade som järnvägsfordon. 

Här har spårvagnen stannat vid Kungsstens hållplats. Vändslingan till höger i bild.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

Boggievagn med två sk Zeppelinarsläp vid Hagens kapell. Dessa släpvagnar togs ur trafik 1951.
Bild: Göteborgs region- och stadsarkiv via ekeving.se

En Långedragsvagn på väg mot Saltholmen. Bilden är från Älvsborgsgatan.


Långedrags hållplats.


Man körde också godståg på Långedragslinjen ända fram till 1958!
Bild: GHT:s arkiv via ekeving.se

Idag är Långedragslinjen en vanlig spårväg som trafikeras av linje 11 som går mellan Saltholmen och Bergsjön. Vid Kungssten vänder linje 3 som går mellan Kungssten och Angered.

4 kommentarer:

  1. Ett mackinlägg som spårade ur! :D
    Att du törs vara lokförare! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer fler urspårade inlägg. Håll ut!

      Radera
  2. Hej på dej igen kusinen!
    Blir lika imponerad varje gång jag går in på denna hemsida/blogg. Hur orkar du, så mycken tid du måste lägga ner...men det är väl klart, har man en passion så kan man hålla på hur mkt som helst, jag är ju själv gitarr, rymd å teleskopnörd.
    Denna blogg är en av de förnämsta i sitt slag i landet, har varit inne på många liknande som handlar om beninmackar, bussar, tåg, tvåhjulingar mm... Detta ÄR en kulturgärning av stora mått. This is Rock´n roll!
    MVH Börje i Insjön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du! Kul att du gillar det jag gör! Kanske kan vi ses i sommar? :-)

      Radera