tisdag 11 februari 2014

Vad för buss i Trollhättan?

Här behöver jag hjälp med att identifiera en buss (Scania-Vabis?) Vilken karosserifabrik byggde bussar med en stjärna i fronten? Bussen är skyltad Strömslund som är en stadsdel i Trollhättan. Bilden är från Drottningtorgets busstation och året är 1954.
Uppdatering: Det är en Scania-Vabis BF62 från 1950-1951 och karossen kommer från Skeningeverken. 
Se vidare i Staffan Sävenfjords kommentar. 




Drottningtorget 1949.



Drottningtorget i färg 1954.


Något år senare. Nu har ett av husen (IOGT-huset) fått en reklamskylt för Göteborgs-Posten på taket.




Okänt årtal.



Huset kallades alltså IOGT-huset. Bilden från 1960.




Samma hus 1953. Där fanns bl.a.biografen Metropol och en Mjölkbar.



1972 stod dessa bussar på Drottningtorget, en Scania CR 76 och en Büssing Senator 12. IOGT-huset syns längst till höger i bild.
Foto: Mr G



Drottningtorget ser nu ut så här och IOGT-huset är ombyggt.
Bild: Google Maps



Två bilar på Drottninggatan 1959. Simca och Vauxhall?



Trollhättan har också haft en busstillverkare, nämligen G. A. Albinssons Karosserifabrik som låg vid Gärdhemsvägen - Djupebäcksgatan. Lokalerna syns till höger i bild och byggnaden till vänster är ett annex till Trollhättans Läroverk. Bilden är från 1961.



Mer bussar i Trollhättan! Här är det broöppning vid klaffbron och året är 1952.
Foto: Sven Stertman


Som avslutning en trevlig buss på Spiköbron. I bakgrunden syns Trollhättans Stadshotell, även kallat "Stadt".


Samma bro med en Scania och en trevlig Borgward Hansa.



En fin Opel Kapitän utanför "Stadt" år 1960.


10 kommentarer:

  1. Den efterfrågade bussen är en av tre i stort sett likadana bussar som C. B. Hallbergs Busstrafik hade i Trollhättan. Det är Scania-Vabis BF62 från 1950-1951 och karossen kommer från Skeninge. Det var dock bara en av dem som hade just den här utformningen med propeller i fronten så det bör vara P1000 på bilden. Den övergick till kommunala Trollhättans Trafik AB i december 1967 när de köpte Hallbergs och avställdes 1972. Så den bör alltså ha hunnit med en enklare ombyggnad för att kunna användas i högertrafik.

    Jag minns mycket väl den här unika bussen från min militärtjänstgöring, som var förlagd till Trollhättan under två höstveckor 1963.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort tack Staffan för ett utförligt svar! Det du inte vet om bussar är inte värt att veta :-)

      Radera
    2. Nja, det är väl snarare en fråga att veta var man skall leta och en välförsedd bokhylla är ju då en bra tillgång. Jag glömde att ange källan, som är "Trollhättans Trafik AB vagnparken 1968-1978" av P-O Olofsson. Denne är mer känd som signaturen POGO och lämnade nyligen jordelivet. Han var en mycket skicklig tecknare med tåg-, spårvagns- och bussbilder som främsta motiv. Ingen vet hur många teckningar och ritningar han efterlämnade men det skulle inte förvåna mig om det var ett sexsiffrigt antal.

      Radera
  2. Man kan då och då se Staffan med kameran beredd och med full fokus på bussar lite här och var där busstrafik utföres. En fin gärning tycker jag som gammal bussförare!

    SvaraRadera
  3. Intressanta och roliga bilder, precis som vanligt.
    Hmm... Det är mig veterligt första gången som ett IOGT-hus även har en neonskylt med texten "BAR".
    Men det kanske var en mjölkbar...

    Hälsar Rosita i Mellerud.

    SvaraRadera
  4. Fick just höra av en bussintresserad bekant i Trollhättan att den gul-svarta bussen på Spiköbron i själva verket inte alls var gulsvart utan ljusgrön nedtill och mörkgrön upptill. Det rör sig alltså om ett handkolorerat vykort, där den som utförde färgsättningen troligen trodde att det var en Värmdö-buss som gick där. Bussen blev i alla fall på bilden lackerad i deras färger.

    Bussen är för övrigt identifierad som Dahlgren & Johansson P4283, Volvo B20 med ASJ-kaross från 1937. Bussbolaget såldes cirka 1975 till GDG.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bekant i Trollhättan korrigerade sig i dag och konstaterade efter nytt betraktande att bussen är P192 Volvo B41 SKV från 1944. Det är dock Dahlgren & Johansson som är ägare när bilden togs och färgsättningen är fortfarande fel och skall vara som den beskrevs förut.

      Radera
  5. IOGT huset revs inte utan en ombyggnad skedde runt 1990.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet. Nu ändrat i inlägget.

      Radera
  6. Hej. Kul att se gamla bilder från Trollhättan. Är själv född -58 och känner igen mig från min barndom.
    Jag letar gamla bilder (50-60 tal) och info. om/från Vattentornet och området därikring, där som nuvarande Trollhättan Stads huset ligger vid Gärdesvägen 9 så... tips emottages tacksamt.
    // Ingemar

    SvaraRadera