lördag 22 februari 2014

Hova

Hova ligger i Gullspångs kommun i Västergötland. Samhället ligger vid Europaväg 20, tidigare E3 och riksväg 6.













Hova Hotell.




Strax norr om Hova låg tidigare Sexans Landsvägshotell. 
Bild: GP 63



I Hova fanns också tidigare en Gulf-mack, nuvarande Statoil. Den drevs av Sture Franzén. Nedanstående två bilder är från ett inlägg på bloggen Soppatankar.
Bild: Soppatankar

1965 byggdes Auto Grill i anslutning till macken. 
Bild: Soppatankar


Sture Franzén med ny bowlingbana 1965.
Foto: Ingegärd Karlsson


Olyckor var, och är inte ovanliga på vägen vid Hova. Bilderna på PV:n är från 1965.
Foto: Ingegärd Karlsson

Foto: Ingegärd Karlsson

E20 förbi Hova är fortfarande en smal tvåfilig väg och mycket olycksdrabbad. Trafikverket håller nu på med att ta fram en vägplan för sträckan och byggstart är planerad till 2016-2018.

Flygfoto över Hova från 1946.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Torget.

Villa Vega i Hofva ca 1907.


På Kinnekullebanan kan man fortfarande åka tåg till Hova. Banan går från Håkantorp via Lidköping och Mariestad till Gårdsjö, där den ansluter till Västra stambanan. En del tåg går hela sträckan Mariestad - Göteborg.

Hofva järnvägsstation.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Hofva station år 1910.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Stationshuset är nu utbyggt. Bilden troligtvis från ca 1950.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

1969 såg stationshuset ut så här.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Stationshus och bangård 1986.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



En tidtabell Göteborg - Gårdsjö från 1930. (Klicka för större bild).
Bild: historiskt.nu


Kinnekullebanan som inte är elektrifierad körs med i huvudsak dieseldrivna Itino-motorvagnar tillverkade av Bombardier.


Fortfarande förekommer också äldre Y1-motorvagnar.



Kinnekullebanan var ursprungligen en del av smalspårsbanan VGJ, Västergötland - Göteborgs Järnvägar, och byggdes med spårvidden 891 mm. I slutet av 1950-talet beslutade man att en del av VGJ skulle breddas till normalspår 1435 mm. På sträckan Gårdsjö - Mariestad togs normalspåret i drift den 1 augusti 1961. Här är några bilder från invigningen med lövad rälsbuss och stins i vit sommaruniform.


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Även i Mariestad var det mycket folk på plats för att fira det bredare spåret!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Järnvägens Musikkår spelade och av bilarna på bilden att döma, var många prominenta gäster på plats.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

4 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg som satte Hova på kartan.

    SvaraRadera
  2. Både trevliga och otrevliga bilder!
    Bra inlägg!

    SvaraRadera
  3. Trevligt att se någon om Hova!
    Glöm inte att Hova var Stig "Stikkan" Anderssons födelsestad. Huset (Bramsgården) där han växte upp
    finns fortfarande kvar vid torget.

    Marie S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, man lär sig alltid något nytt!

      Radera