måndag 3 februari 2014

Coca-Cola, Göteborg, Volvo L340 och lite till...







En reklambild med ny rödskyltad Coca-Colabil vid Stenpiren i Göteborg. Skärgårdsbåten "Turisten" gick i Göteborgs skärgård 1937-1969.



Alla skärgårdsbåtar utgick förr från Stenpiren, idag går de från Saltholmen. Stenpiren byggdes 1844-1845. När Götaverken 1973 behövde mer plats vid sin flytdocka kapades Stenpiren med 42 meter. I nedre vänstra hörnet på korten syns Shellmacken vid Packhusplatsen.






Tittar vi längst till höger på denna bild så ser vi att Shell nu byggt en ny mack vid Packhusplatsen.




Samma Coca-Colabil, en Volvo L340, men nu vid Götaplatsen. I bakgrunden Poseidon och Stadsteatern.
Bilen är märkt "Björkens Vattenfabrik". Detta bryggeri låg på Pilgatan 5 i Haga, ägdes av Pripp & Lyckholm och började tillverka Coca-Cola 1953. Fabriken var en av sex i Sverige som licenstillverkade drycken. Försäljningsstart i Göteborg var den 22 juni 1953. 



Stadsteatern, invigd 1934 och Carl Milles staty Poseidon från 1931.




Troligtvis var ovanstående Coca-Colabil tillverkad i Laholm hos Karlaverken. KARosserifabriken i LAholm startades i början på 1930-talet. Under de första åren producerades äggkläckningsmaskiner men ganska snart ändrades inriktningen mot tillverkning och ombyggnad av bussar, lastbilar och skåpvagnar. Karlaverken, senare kallat Karlaholm och sedan 1969 Lagab, byggde bussar ända fram till 1971 då Kalmar Verkstad tog över verksamheten och lade ned busstillverkningen. Idag tillverkar Lagab växelflak, släp, trailers, skåp, chassiutrustningar m.m.
Bild: lagab.se


Interiörbild från Karlaverken.


Bild: lagab.se

En Volvo?
Bild: lagab.se


Många Volvo!



Karlaverken byggde också Coca-Colabilar på Chevrolet-chassien.
Bild: lagab.se


Buss från Karlaverken.
Bild: lagab.se


En Volvobuss i Hässleholm med kaross från Karlaverken.
Foto: Bengt Hultin


Visst är det samma buss som ovan vi ser på detta vykort från Hässleholm?




Brödbuss för Wasabröd.
Bild: lagab.se


Volvo L340 byggd hos Karlaverken för Postverket.
Bild: lagab.se





Även ambulanser byggdes på Karlaverken, här en Volvo PV 833 från mitten av 50-talet.
Bilden från tow.se där det finns mycket intressant om äldre ambulans- och bilbärgningsverksamhet.
Foto: Från Björn Svensson 


Lokaler fanns också i Kungsbacka där bl.a. fordon för räddningstjänsten tillverkades. När Karlaverken lade ner tillverkningen i Kungsbacka togs lokalerna över av Rosengrens Kassaskåpsfabrik och sedan av Elanders Tryckeri.









Vad är detta? För flygplatser kanske?


Volvo L340 tillverkades 1950-1956 och hade en sexcylindrig bensinmotor på 3670 cc och 90 hk.






Reklambild från Volvo. Är det kanske en prototyp? Framrutan och taket ser lite märkligt ut.


Snökedjor på en L 340 från SLAB (senare Svelast).
Bild: norvinge.se   Foto: P. Ström

4 kommentarer:

  1. Cola-bilen är otroligt läcker. Är lite för ung för att minnas att jag sett någon sådan i trafik. På min tid var det Volvo Snabbe som levererade Coca-Cola. Prydliga chaufförer i mörkgrön uniform och med skärmmössa med svart, blank, skärm. Colabackarna bar man ju inte som vanliga drickabackar med handen instucken i backen, utan det var bara tummarna i backens urtag och resten av fingrarna runt om en flaska i vardera backen. Fanns även en liten pirra på bilen, speciellt avpassad för Colabackar i trä.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  3. Kul att se bussen från min gamla hemstad Hässleholm. Bussarna användes i början av 1980-talet för en linje som gick till och från industriområdet morgon och kväll. Jag började jobba då och var en flitig resenär. Med tiden kände man alla som åkte...

    SvaraRadera
  4. Kul att få se den här typen av Volvo som ju fanns som taxi och har bevarats i några exemplar av entusiaster .
    värre är det med pickupps leveransbilar och träkarosser, fiskbilar.
    Var har dom tagit vägen ?
    Finns det några bevarade ?
    En intressant bit historia av Svensk biltillverkning för våra viktiga bruksbilar runt om i landet som kanske är borta nu ?

    SvaraRadera