söndag 26 januari 2014

Saab 92B



Saab 92A tillverkades fram till november 1952 och i december samma år var det dags för 92B och årsmodell 1953. Nu fick bilen en riktig bagagelucka, 53 % större bakruta, bensinpåfyllning på vänster bakskärm, batteriet flyttades från bagagerummet till motorrummet och förbättrade stolar infördes. Bilen kunde nu också fås i andra färger än buteljgrön.



Nu kunde man också köpa till en "paketinsats" och man framhöll att om det högra framsätet togs bort så kunde vagnen också användas som tillfällig ambulans. En bår kunde nämligen ledigt skjutas in genom bagageluckan...!


Saab 92 var också den idealiska semestervagnen då man för en ringa penning kunde köpa till en "bäddinsats" och fick då en utmärkt dubbelsäng.



På hösten 1953, alltså årsmodell 1954, infördes bl.a. kromlister på skärmarna, nya fälgar och inredning lackad i karossfärgen. Dessutom höjdes motoreffekten med hjälp av en ny förgasare och tändspole från 25 till svindlande 28 hk!
Klicka för större bild






Klicka för större bild

 
Sol, sommar och Saab!



Den 6 maj 1954 tillverkades den 10 000:e 92:an och f.o.m sommaren 1954 kunde man som tillval få bilen med soltak. Tillägget var 600 kr.
 




 
Elegant dam, elegant interiör!



Man framhöll gärna den goda aerodynamiken i reklambroschyrerna.


 
Vacker dam, vacker bil 1955!

Med smärre förändringar tillverkades sedan Saab 92 fram till december 1955 då efterträdaren Saab 93 lanserades. Totalt byggdes 20.128 exemplar av Saab 92.



Bilder från fabriken.

Bild: Innovatum bildarkiv

Bild: Innovatum bildarkiv


Stockholms hamn 1954.




Saab 92 hade också stora framgångar i rally. I slutet av 1949 bestämde Philipsons att Saab skulle ställa upp i 1950-års 
Monte Carlo-rally med två bilar. Vid årsskiftet 1949-50 fanns endast 20 st förseriebilar färdiga och två av dessa (chassienummer 007 och 008) skulle färdigställas för rallyt. Rolf Mellde och K G Svedberg skulle köra den ena och Greta Molander och Margaretha von Essen den andra. 
Av 280 startande blev Greta Molander 55:a totalt och tvåa i damklassen. Rolf Mellde kom på 69:e plats.

Greta Molander utanför KAK-palatset på Blasieholmen inför starten av Monte Carlo-rallyt 1950.


Mellde/Svedberg i Monte Carlo-rallyt 1950.






Också 1951 anmälde Saab två bilar till Monte Carlo-rallyt med Mellde/Simonsson och Mohlander/Koskull. Detta år gick det sämre för svenskarna och bästa svenska ekipage blev Greta Molander och Cecilia Koskull med en 4:e plats i damklassen och 139:e plats totalt.




 
 Accelerations- och bromsprov i Monte Carlo 1951.
Bild: Linköpings Motorsällskap

 
Rolf Mellde vid Monte Carlo-starten i Stockholm 1952.



Greta Molander och Helga Lundberg vann damklassen 1952.


1953 blev Greta Molander kvinnlig Europamästare och Rolf Mellde vann SM-titeln i rally.



Också Erik "Carlsson på taket" började sin rallykarriär i en Saab 92 och han vann Rikspokalen 1955.



Det gällde för Carlsson att köra tufft! Motoreffekten var ju inte bilens starkaste sida...





Vinnarbilen med Rikspokalen på taket.



Här är en fantastisk film för er som gillar nostalgisk bilsport i allmänhet och Saab i synnerhet. Grymma åkbilder både från rally och bana och mycket högvarvigt tvåtaktsljud utlovas!


Ett inlägg om Saab 92A finns HÄR.


2 kommentarer:

  1. Som vanligt ett fylligt inlägg och med en trevlig film på slutet.

    SvaraRadera
  2. Mycket fina bilder. Tack för ett väldigt bra inlägg!

    SvaraRadera