fredag 24 januari 2014

Saab 92A


SAAB, Svenska Aeroplan AB, bildades av Nohab i Trollhättan och AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning (ASJA) i Linköping. De byggde 1937 en fabrik för flygplanstillverkning i Trollhättan vid Malöga industriområde, det som idag är Stallbacka industriområde. 
Saab-fabriken 1937-38.   Bild: Innovatum bildarkiv



Efter andra världskrigets slut drogs Saab med en överproduktion av flygplan och började därför skissa på en liten personbil. Här är några lermodeller från 1945. 
(Bilder: saabveteranerna)









För formgivningen stod Sixten Sason och tillsammans med 16 flygingenjörer tog man fram en prototyp, Saab 92001, även kallad "Ursaab". Endast två av ingenjörerna hade körkort...
Fyra prototyper (92001-92004) tillverkades i Linköping under ledning av ingenjör Gunnar Ljungström. 






Aerodynamiken var viktig för flygplansingenjörerna och därför kördes prov med en modell i vindtunnel.



Ursaaben på Saabmuseet i Trollhättan 2011.



Tre snygga skisser gjorda av formgivaren Sixten Sason. Så här fräck kunde Saab 92 ha blivit!









Formgivaren Sixten Sason 1959 med en modell av Saab 92.




Saab 92 presenterades för första gången i Saabs personalmatsal i Linköping 1947.




Det var en prototyp och den skiljde sig en del från produktionsbilarna, bl.a. så var framskärmarna mer nerdragna.























I december 1949 kom produktionen igång och bilarna såldes som årsmodell 1950.








Tre rödskyltade 92:or på rad.







Med modern marknadsföring skulle det säljas Saab-bilar!










Motorn var en 2-cylindrig tvåtaktare på 764 cc och 25 hk. Någon vattenpump fanns inte utan kylvattnet hade självcirkulation med s.k. termosifonsystem. Växellådan hade tre växlar med ettan osynkroniserad.
Bilen tjänstevikt var 875 kg, den hade en toppfart på ca 100 km/h och accelerationen var 0-80 km/h på 22 sekunder.


Från början skulle bilen säljas i två versioner, Standard och De Luxe. Standardmodellen saknade stötfångare och hade lackerade navkapslar. De Luxe var utrustad med kromade navkapslar, stötfångare, lyxigare instrumentpanel med klocka, kylvattentermometer och andra knappar och dessutom hade den en exklusivare klädsel. Ytterligare en finess på De Luxe var vattenbesprutning av vindrutan. Philipsons som var distributör av Saab-bilarna var inte intresserad av den enklare Standard-modellen, så alla bilar tillverkades i De Luxe-utförande.Priset var år 1950 6550 kr.
Bild: saabveteranerna

Snikmodellen ser också ut att ha endast en vindrutetorkare.


Bild: saabveteranerna


Bild: saabveteranerna



Någon bagagelucka fanns inte på de första årsmodellerna så bagaget fick lastas inifrån kupén.


Domkraftsfäste mitt på långsidan var en finess på Saaben


...liksoreservhjulet som förvarades väl skyddat i ett lättåtkomligt, inifrån låsbart fack.



Saab 92 tankar 4 % oljeblandad Caltex 1950.




Den 1000:e Saaben! 1950 tillverkades 1 246 Saab 92, alla i grön färg.



Med Saab 92 kom Svensson ut i Sveriges vackra natur!



Flygplansarvet var naturligtvis viktigt i marknadsföringen.





Bilder från fabriken.












Också Hovstallet körde Saab 92!



Shell har lottat ut en ny Saab 92 1950 och här är den lyckliga vinnaren!



Hoppsan! I Gävle har en 92:a hamnat på taket!




För modelljärnvägare som kör svenskt tema finns en trevlig modell i skala 1:87 (H0).


Eftersom det är fredag så blir det som avslutning en Saab 92 och två vackra damer. Bilden är från 1954 så måhända är det en Saab 92B, men det är väl okey ändå...?


2 kommentarer:

  1. Så här i backspegeln var ju Saab riktigt trevlig. Fint inlägg!

    SvaraRadera
  2. Otroligt bra blog om Saab :) Mitt favoritmärke! Jag tror på en bra framtid för Nevs också, med många nya bilar från Trollhättan. Tack för detta fina inlägg!

    SvaraRadera