söndag 5 januari 2014

Elektriska bilbanor


1966

Det var troligtvis Märklin som 1908 var först med en elektriskt driven spårbunden bil. Man satte helt enkelt en bil istället för ett lok på spåret. Spänningen var 110 volt direkt ut i skenorna! Kanske ingen leksak för de mindre barnen...


I amerikanska Lionel Brothers katalog 1912 presenterades en elektrisk bilbana. Skalan var 1/24 och bilarna drevs med batteri utan möjlighet till reglering av hastigheten.


1934 visade Märklin en elektrisk bilbana kallad "Autobahn". Bilarna drevs av en 20-volts motor och hade en styrmekanism mellan framhjulen. Detta system var mycket dyrt och och knappast något för de vanliga tyska grabbarna.






1934 byggdes denna anläggning i PR-syfte och här finns både järnväg och bilbanan "Autobahn" med. 


Året efter, 1935, gjordes en ännu större anläggning med Märklins bilar och tåg.
Redan 1938, alltså efter bara fyra års produktion, lades tillverkningen av "Autobahn" ner och de bilar som finns kvar idag betingar höga priser på samlarmarknaden.


År 1947 startade Bertram Francis leksaksföretaget Minimodels Ltd i London. 1952 fick han idén att börja tillverka små leksaksbilar i plåt med en fjäderverksmotor som inte behövde någon separat nyckel för uppdragningen. För att dra upp motorn drog man bilen bakåt, och när den släpptes for den iväg. De nya bilarna kallade han Scalex och de blev snabbt en succé. 1957 fick Francis en ny idé. Han bytte ut fjädermotorn mot en elektrisk och tillverkade ett system av ihopkopplingsbara gummiplattor med nedsänkt spår och strömmatning. Den nya leksaken döptes till Scalextric (Scalex + Electric) och lanserades på leksaksmässan i Harrogate 1957. Det blev dundersuccé och redan 1958 sålde Francis systemet till det betydligt större företaget Lines Brothers Ltd som tillverkade leksaker under varumärket Tri-ang. Scalextric bilbanor finns fortfarande kvar och varumärket ägs idag av brittiska företaget Hornby.
1961

1961

TfA 1966

TfA 1966


1968


Ronnie Peterson


1962

1961

1961


Trevliga tillbehör.
1961

1961

Det var inte bara bilar, även sidvagnsmotorcyklar fanns på programmet
1962
...liksom Go-Kart.
1964


1965 hade inte genusdebatten kommit igång på allvar. I leksakskatalogerna var det självklart med flickor som lekte med Barbie och pojkar med bilbanor.


Idag finns det även tvåhjulingar i Scalextrics sortiment.


När Bertram Francis sålt Scalextric började han istället arbeta för konkurrenten Victory Industries där han var med och utvecklade bilbanesystemet "VIP Raceways" som först dök upp på leksaksutställningen i London 1961. VIP Raceways tillverkades fram till 1969 då fabriken stängdes för gott.


1920 började Josef Neuhierl tillverka plåtleksaker i den tyska staden Fürth. 1963 lanserade hans son Hermann Neuhierl det nya bilbanesystemet "Carrera" i skala 1:32. Märket finns kvar och idag har man också bilar i skala 1:24 och 1:43.


Carrera 60-tal

Amerikanska Aurora är väl mest känt för sina plastbyggsatser, men 1960 började man sälja ett bilbanesystem i skala H0, alltså 1:87.
1960

1965

TfA 1966

Ett annat märke som var stora på plastmodeller var Revell som i mitten på 60-talet försökte slå sig in på marknaden för elektriska bilbanor. Här en Ferrari och en Corvette.
TfA 1966


1967



Även brittiska Airfix försökte sig på bilbanor mellan 1963-1970.


1946 grundas Firma Gebr. Faller GmbH i Gütenbach i Tyskland. Från början tillverkade man leksaker i trä men på 50-talet gick man över till byggnader och tillbehör för modelljärnvägar. På leksaksmässan i Nürnberg 1963 presenterade man bilbanan Faller AMS som i första hand var avsedd som ett tillbehör för modelljärnvägar. Skalan skulle vara H0 1:87, men av produktionstekniska skäl blev skalan 1:65.


Kolla Mercedesen, Jaguaren och den rosa Cadillac-cabben!
1965





Annons från 1965

Ur katalogen 1966/67

TfA 1966







Under 70-talet avvecklades AMS som tillbehör för modelljärnväg och i stället satsades det på racing. Från 1975 köpte Faller sina bilar från amerikanska Aurora och systemet kallades nu för AMS-Racing. I katalogen 1978/79 fanns snygga Aurorabilar och de här fräcka looparna! 1982 slutade man tillverka AMS för att koncentrera sig på modelljärnvägsprylar.



1961 visade tyska Heras denna trevliga bilbana med en bild på Slussen i Stockholm. 1964 ingick man ett samarbete med tillverkaren Wiad och bytte namn på förpackningen. 1967 lades tillverkningen ner.








1967 gjorde Märklin ett nytt försök med en bilbana, Märklin Sprint, som producerades fram till 1982.




1968-69


1970

Också den tyska modelljärnvägskonkurrenten Fleischmann gav sig in på modellracing med sin "Auto-Rallye"








"Stabo Car" var en bilbana tillverkad av det tyska elektronikföretaget Stabo och producerades 1963 till 1979.



Många, många fler tillverkare finns eller har funnits. Jag vill gärna avsluta inlägget med den, i mitt tycke, charmigaste av dem alla, nämligen danska Elmodan med VW-bilar! Tillverkad från andra halvan av 50-talet fram till mitten av 60-talet.





Klicka för större text

Klicka för större text

Bilbanor var inte riktigt min grej när jag var ung, även om jag en kort tid hade en liten Faller-bana. Kanske måste man vara mer tävlingsmänniska än jag är för uppskatta denna hobby?


Och så lite kuriosa...

6 kommentarer:

  1. Jag hade faktiskt en Faller bilbana på 60-talet, efter att min Fleischmann tågbana blev tråkig. När jag ser 1963 som lansering måste min varit köpt ungefär då, trodde de var äldre. Att det blev Faller berodde nog mest på att vi var ganska trångbodda under dessa år och en Scalectric eller likande skala inte fick plats, eller kanske man körde hård marknadsföring som lockade.

    SvaraRadera
  2. Ett fullspeedat inlägg. Mycket trevligt! Jag gillar de bilbanor som hörde till modelljärnvägar och där bilarna skulle glida fram... Sedan förstår jag inte varför det är massa ungar med på bilderna!

    SvaraRadera
  3. Jag har nog fortfarande min Carrera-åtta från sjuttitalet liggande på vinden. Jag gillade den på grund av de mjuka däcken och de stora bilarna som gjorde det möjligt att köra på sladd genom kurvorna när man fått in tekniken.

    En dragracinginspirerad kompis och jag experimenterade ihjäl hans Carrera genom att flitigt använda oss av aceton för att få till det där goa startkladdet som dragrejsarna alltid ville åt vid starten...

    SvaraRadera
  4. Kul läs. Äger fortfarande några bilar av märket stabo car

    SvaraRadera
  5. Mycket trevlig läsning. För att bidra till lek och hobby med framförallt Märklin Sprint, har vi sedan ca 20 år en klubb som nog är väldens största (och enda?) Märklin Sprint klubb. Märklin Sprint Racing Club (MSRC)är namnet. Tanken är att det ska "höras" att vi använder våra saker och inte bara har dem i vitrinskåpet.
    Tag gärna en titt på www.marklinsprint.se. Tack för en bra sida.
    Några av bilderna har vi använt sedan tidigare på vår hemsida under fliken Historia.
    Skulle det vara ok om vi lånar ytterligare någon bild från denna fantastiska samling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, det går bra att låna fler bilder!

      Radera