tisdag 10 december 2013

Resan 20

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är Roaring Camp & Big Trees Railroad ett ställe väl värt ett besök. Strax intill ligger 
Henry Cowell Redwoods State Park där man kan ta en promenad i den mäktiga Redwoodskogen.
(Som vanligt, bilderna är klickbara).



 Här snackar vi stora träd!





Sista etappen på min USA-resa var Highway 1 från San Francisco till Los Angeles. Strax söder om Santa Cruz ligger det lilla samhället Capitola med charmiga, färgglada hus vid stranden.







Nästa stopp blev Carmel, staden där Clint Eastwood var borgmästare 1986-88. En fin liten stad med mysiga hus, mycket grönska och trevliga restauranger. 
4-vägskorsningar med stopplikt var lite ovant i början, här i Carmel fanns det även 5-vägskorsningar...



Carmel har också en härlig beach!




En färd på Highway 1 bjuder på fantastiska vyer när vägen slingrar sig uppför och nedför bergen. En lätt dimslöja låg tidvis över vattnet..  



En av de ursprungliga broarna som fortfarande är i bruk.



Landskapets färger skiftade hela tiden!
























På väg till Los Angeles blev det också ett stopp i Solvang, en stad som grundades av danskar 1911. Här finns korsvirkeshus, väderkvarnar och danska bagerier som bakar wienerbröd. Det var "Danish Days" vid mitt besök så det var fest, marknad, parader och otroligt mycket folk!






Som avslutning på denna reseberättelse i 20 delar blir det några bilder från Santa Barbara.
Först järnvägsstationen.



Här har man fortfarande rejäla biljettluckor!



Järnvägsövergången ner mot beachen och Santa Barbara Boardwalk.



The Boardwalk.



På stranden.



Sista natten skulle jag bo i Los Angeles eftersom jag ville ha gott om tid för att lämna hyrbilen och ta mig igenom incheckning och säkerhetskontroll. Jag kom till LA sent på kvällen och hade inte bokat så det fick bli första lediga motell jag hittade. Park Motel var nog det sunkigaste ställe jag någonsin bott på. Otroligt slitet och inrökt, men en säng och rena lakan fanns i alla fall...

Ja, så bar det av hem till Sverige igen. I will be back!


5 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Särskilt de vid Highway 1. Toppen Perra!

    SvaraRadera
  2. Än en gång - Tack för att vi fick följa din resa "over there!" Fantastiska bilder och vilka träd.... Dem skulle jag vilja se på riktigt

    SvaraRadera
  3. Nu har jag äntligen läst detta inlägget, och gud vilka underbara naturbilder!!!! Du är duktig fotograf pappa!! :) kram kram Matilda

    SvaraRadera