lördag 7 december 2013

Pirelli BS med bytbar slitbana

1965 lanserades Pirelli BS där BS stod för innovationen "Bytbar Slitbana". Idén är lysande. När mönsterdjupet sjunkit till olaglig nivå så byter man bara slitbanan på däcket. På sommaren kör man på sommardäck och när vintern kommer byter man bara slitbana och vips så kör man på vinterdäck. Stommen är densamma och håller 15.000 mil.
1965


1966


1967

Också i rallysvängen använde Pirelli systemet med bytbar slitbana.


Idén var inte så dum, men det visade sig snart att det uppstod problem. Enligt denna artikel kunde det ta upp till två timmar att byta en enda slitbana. Pirelli tillhandahöll därför en speciell vacuumpump som skulle minska arbetstiden för byte till endast 2-3 minuter. Systemet med bytbar slitbana blev bara en parentes i däckhistorien.
Klicka för större bild

2 kommentarer:

  1. Jag trodde i min enfald att det bara gick att byta slitbana när däcket var avmonterad fälgen?!

    SvaraRadera
  2. Kul att du kommer ihåg Pirelli BS (BS har flera betydelser). Har förklarat for mina vänner här i Italien att Pirelli hade denna däckskonstruktionen men det verkar inte som de tror mig...

    SvaraRadera