onsdag 4 december 2013

Nynäs M15



På 80-talet sålde Nynäs/Koppartrans bensin med 15 % metanolinblandning (M15). Detta metanolbränsle kunde tankas på bolagets stationer i större städer i hela Sverige och ned genom Europa ända ner till München. Det fanns planer på storskalig produktion av M15 i Nynäshamn genom förgasning av kol, men projektet lades ner efter ett par år. Ur miljösynpunkt var bränslet olämpligt då det tillverkades av fossil råvara.
Metanol har ett oktantal på 105 och brinner effektivare och renare i motorerna än bensin, diesel och etanol. Metanol kan låginblandas i bensin upp till 30 % och kan nyttjas i alla bilar med bränsleinsprutning utan någon förändring av bilen. Vid högre inblandning t.ex. 85 %, krävs mindre modifieringar ungefär som de bilar som idag kör på E85.
Källa: varmlandsmetanol.se


Nu håller den gamle miljökämpen Björn Gillberg på att starta metanoltillverkning i Värmland och denna gång är det skogsråvara som gäller. Gillberg är VD för Värmlands Metanol AB som har sina lokaler i Uddeholmsbolagets gamla huvudkontor i Uddeholm.
Läs mer om satsningen HÄR.


Nedanstående Nynäs-mack som sålde M15 låg i hörnet Stålhandskegatan - Åbogårdsgatan på Hisingen i Göteborg.



Så här ser samma vy ut idag. Macken blev senare en automatmack för Shell, men är nu borta. Istället har det byggts nya bostadshus på tomten. I lokalen med de ljusgröna garageportarna låg tidigare Bilglascentralen.



OK körde prov med M100, vilket väl måste vara 100% metanol?



1 kommentar: