torsdag 21 november 2013

Resan 15

Att sitta och pyssla med alla bilder från USA är en trevlig sysselsättning. Det är som att göra resan en gång till. Jag skulle naturligtvis ha skrivit dagbok, det hade underlättat nu. Tid, platser, minnen och upplevelser har en tendens att flyta ihop. Mycket tid går åt till att reda ut detta. Åldern tar väl ut sin rätt... Trots att jag försökte göra så mycket research som möjligt innan resan, så inser jag att det ändå är mycket jag missat. Nåja, det går att komma tillbaka! Det blir några inlägg till så orkar ni och har lust så häng med! (Som vanligt blir bilderna större om du klickar på dem)

Efter att ha checkat ut från hotellet i San Francisco hämtade jag ut min hyrbil. Jag hade bokat en Toyota RAV4 (eller motsvarande) men blev uppgraderad till en Nissan Pathfinder. Stor, trevlig bil med automat, 3,5 liters V6:a på 260 hk och 4WD!



Planen var att i lugn och ro åka utefter kusten på Highway 1 ner till Los Angeles. Jag insåg att jag hade gott om tid på mig så en avstickare till nationalparken Yosemite skulle utan problem hinnas med. På vägen dit blev det några stopp, bl.a. några timmar i Sacramento, en trevlig stad med järnvägsmuseum, museijärnväg och fantastiska "Old Sacramento", dvs den gamla delen av staden med hus från guldruschens dagar. På 1960-talet hade området förfallit och fått dåligt rykte. En stor insats gjordes då för att trygga områdets framtid som ett levande utomhusmuseum. Husen restaurerades och flera historiskt viktiga byggnader flyttades. De som var i alltför dåligt skick revs. Resultatet blev fantastiskt och området är numera klassat som National Historic Landmark.



I bakgrunden längst till höger skymtar det sevärda California State Railway Museum.




Staden ligger vid Sacramento River så en promenad längs floden fick det bli. Här finns en intressant bro som i sin konstruktionsprincip påminner om järnvägsbron i Trollhättan.





Det går också bra att ta en tur med museijärnvägen Sacramento Southern Railroad som kör på spåren utefter Sacramento River. 
I bakgrunden syns Pacific Railroad Fright Depot. Detta var tidigare en stor knutpunkt för gods som skulle omlastas till flodbåtar.








Så gick färden vidare till Truckee som ligger i Sierra Nevada vid järnvägen mellan Chicago och San Francisco. Här gick också tidigare U.S. Route 40. 




Truckees välbevarade Downtown med hotell och restauranger.













En vackert restaurerad Flying A-station i Truckee.





I Truckee hittade jag ett bra motell, men på morgonen var det minusgrader så det blev till att skrapa rutorna på bilen! Från 40 graders värme i Los Angeles till minusgrader i Sierra Nevada. Kontraster!
Nästa delmål var Lake Tahoe, ett område med vandring, cykling, bad och båtliv på sommaren och skidåkning på vintern.



Denna vackra del av Lake Tahoe med ön Fannette Island är en del av Emerald Bay State Park och är klassad som National Natural Landmark.



Vill man besöka ön så går det bra att hyra kajak.



Här i Sierra Nevada får man också passa sig för björnar...


4 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder. Du får det att se så rofyllt ut på bilderna, var det så?
    Tack för länken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, kom man bara utanför storstäderna var det oftast väldigt lugnt och fint, ibland t.o.m. ödsligt. Även på de stora turistställena flöt det på bra och parkering var aldrig något problem.

      Radera
  2. Kanonroligt att se, det måste ha varit en upplevelse!
    Du såg inte till "The Thunderbird" på Lake Tahoe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade aldrig hört talas om Thunderbird så jag var tvungen att googla:
      http://thunderbirdtahoe.org/yacht
      Oj, oj, vilken båt! Tack för tipset!

      Radera