fredag 15 november 2013

Resan 14 Tåg i USA

Som gammal järnvägare var jag ju bara tvungen att studera lite tåg när jag var i USA. Det här inlägget blir alltså lite nördigt...

I Boulder City ligger Nevada State Railroad Museum. Där finns ånglok, diesellok och vagnar och det bedrivs museitrafik med diesellok på järnvägen som byggdes för transporterna av byggmaterial till Hoover Dam på 1930-talet. 
Vid mitt besök var ett av loken ute och luftades. Det är ett dieselelektriskt GP-30 byggt 1963 av Electro Motive Division of General Motors. Det väger 125 ton, effekten är 2250 hk och motorn är en V-16 med turbo. (Klicka på bilderna för större storlek).



Här finns också ett par ånglok som dock inte är i drift. Detta lok är tillverkat av Baldwin år 1923.



USA är de lååånga tågens land. Medan vi i Sverige kör godståg med maxlängd 630 m så kör man i USA upp till 2500 m långa tåg. Det längsta tåg vi såg var drygt 2000 m, vagnarna hade två containrar staplade på ovanpå varandra och det drogs av sex ihopkopplade lok!




Vill man ta tåget till San Francisco så blir det tåg till Emeryville och därifrån 17 km med buss. 
Tåget till Sacramento i Emeryville. Lok i ena änden...


...och manövervagn i den andra.



Från Emeryville kan man bl.a. ta "Coast Starlight" till Los Angeles och "California Zephyr" till Chicago.




En liten annons om "Traintown" i staden Sonoma lät spännande så jag knappade in adressen på gps:en.



Det visade sig vara en järnväg belägen i en 4 hektar stor park. Där finns också ett nöjesfält, en westernstad och en liten djurpark för barnen.
Bild: Google Maps


Järnvägen är byggd i skala 1:4 med spårvidden 381 mm. Här finns ett lokstall med vackra fungerande ånglok i samma skala. När jag var där i september var det lågsäsong och tåget kördes därför med ett bensindrivet lokomotiv.



Naturligtvis slantade jag upp 5,75 dollar för en åktur. Turen tar ca 20 min och går i tunnlar, över broar, förbi vackra hus, sjöar och vattenfall. 





Inte mycket marginal i tunnlarna!



Del av nöjesfältet på området.



Även om jag inte kört tåg i USA så har jag i alla fall åkt tåg...


Stanley Frank hade en dröm. Han ville bygga en egen järnväg och satte igång 1958. Tio år senare öppnades den för allmänheten. Alla lok, vagnar, hus och landskap hade han byggt själv. Frank dog tyvärr 1977, men hans släktingar har fortsatt verksamheten i Traintown.



I Sacramento finns denna intressanta svängbro. På det övre planet är det biltrafik...


...och på det undre planet dundrar tågen fram.



I Sacramento finns också California State Railway Museum. Det är nytt, fint och väl värt ett besök.






Mycket mässing att putsa!



Restaurangvagn där personalen serverade upp till 300 personer per tur, helt utan halvfabrikat!



Sov gott! Denna Pullman-sovvagn var i trafik fram till 1971! I museet är den utrustad med en anordning som simulerar gung, skakningar, rälsdunk, ljus- och ljudeffekter. Mycket effektfullt!






I Colfax stod denna trevliga lilla dressin uppställd. Stationen byggdes 1905 av Southern Pacific Railroad och är idag obemannad. Amtrak trafikerar stationen med "California Zephyr" en gång per dygn i varje riktning.



Så avslutar jag inlägget med en bild på det lilla anspråkslösa järnvägsmuseet i Truckee. En gammal järnvägsvagn har fått en ny uppgift.


4 kommentarer:

  1. Jag gillar nördiga inlägg, man lär sig något. Härliga bilder och ett toppeninlägg.

    SvaraRadera
  2. Håller med Tony här. Ju nördigare dess bättre.

    SvaraRadera
  3. Jag ger tummen upp!
    Gärna mer nördig-heter! =)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt!
    Traintown blev jag verkligen sugen på att få besöka nångång!

    SvaraRadera