tisdag 5 november 2013

Kolonin i Sävenäs




Sävenäskolonin, eller Sävenäs Ideella Koloniträdgårdar som är det officiella namnet, har funnits i närmare hundra år. Från början var det en löneförmån för järnvägsanställda som här fick möjlighet att odla frukt och grönsaker till husbehov. Det byggdes redskapsskjul och med tiden även små hus för sommarboende. Under åren som gått har husen bytt ägare många gånger och nu är det bara ett fåtal, om ens något, som ägs av personer med järnvägsanknytning. Området har varit en idyll inklämd mellan Sävenäs rangerbangård på ena sidan och Västra stambanan och E20 på andra sidan. 
(Klicka på bilderna för högre upplösning).
Bild: Google Maps


Sävenäs hållplats vid koloniträdgårdarna som den såg ut 1948.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Sven Ove Lundberg



Tanken från början var att SJ skulle kunna ta tillbaka marken om behov uppstod. 1967 sades kontraktet upp första gången och ca 1/3 av kolonin revs. Idag är det Trafikverket som står som ägare.
Tågtrafiken har ökat explosionsartat de senaste åren och det har uppstått stor brist på uppställningsspår i Göteborg. Många nya tåg har köpts in och i och med järnvägens avreglering kommer ännu fler operatörer att behöva uppställningsplatser. Läget är akut och runt Göteborgs Central finns ingen plats för fler spår. 2008 meddelade dåvarande Banverket koloniföreningen att arrendet skulle sägas upp och det upphörde för snart två år sedan. Efter flera års juridiska strider och överklaganden beslutade Tingsrätten att kolonisterna fick avhysas. Tingsrättens beslut gick inte att överklaga men koloniföreningen överklagade då att domen inte kunde överklagas. Varken Hovrätten eller Högsta domstolen gav föreningen prövningstillstånd och därmed överlämnades ärendet till Kronofogden. 
Måndag den 4 november kl 09.00 började Kronofogden tömma och stänga området och en epok går därmed i graven.
På söndag eftermiddag, alltså dagen innan avhysningen, gjorde jag ett besök på området för att i sista stund dokumentera kolonin innan den jämnas med marken.


Sävenäs hållplats med koloniområdet tätt intill spåren.



På vänster sida om koloniområdet ligger rangerbangården.



Entrén när man kommer från Sävenäs hållplats. Skottkärran har nog gjort tjänst för sista gången, i alla fall på detta område.


Vi tar en promenad på gångvägarna genom området. Nu är det höst och grått, men sommartid har här varit en grönskande idyll.







Fortfarande är en del stugor i tillsynes gott skick


...medan andra i brist på underhåll de senaste åren blivit mer eller mindre fallfärdiga





...om de inte, som här, redan rivits.


Inget hus är det andra likt och byggmaterialen skiftar.









Några har sitt hus rejält tillbommat, kanske i ett sista hopp om ännu en sommarsäsong


...andra har bara lämnat stugan som den står. Fönstren har ägaren dock tagit ur, kanske för återbruk vid nästa husbygge.







Områdets i särklass största kolonistuga! Två stora hus ihopbyggda med en glasad gång. Stugan(?) är tydligen till salu


...men det torde nog vara rejäl prutmån med hänsyn till dagens situation...



Inbrott och stölder har inte varit ovanligt


...men också bränder har tyvärr förekommit.





En del husägare försöker ta vara på så mycket som möjligt av användbart byggmaterial











Andra bara tycks lämna sitt hus vind för våg. Visst är det trist och sorgligt att detta område försvinner, men som sagts från början fick det användas tills det behövdes för järnvägens behov. Där är vi nu.










Avstängt. Något vatten kommer aldrig mer att rinna i dessa kranar.



Koloniföreningen förlorade den långa kampen och snart är det lilla huset borta. Nya uppställningsspår kommer istället och Bombardier kan bygga ut sin underhållsverkstad för tågen.



Uppdatering 1:
Den 29 december 2013 såg det ut så här vid Sävenäs. En stor del av träden är nersågade och transportvägar är anlagda inom området. Många hus är redan nedmonterade och det tillvaratagna materialet sorteras i olika containrar. 
















Uppdatering 2: 
Den 4 mars 2014 såg det ut så här. De flesta stugorna är nu borta och träd och buskar likaså.






Uppdatering 3.
Den 16 april 2014. Nu är Sävenäskolonin historia. Alla hus är borta och arbetet med att lägga spår på området kan börja.



Uppdatering 4.
Den 8 december 2014 såg det ut så här. Spåren är klara.


3 kommentarer:

  1. Så blir då frågan....kommer området att bli trevligare efter att alla hus rivits....eller skulle man ha rustat upp stugorna istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tyvärr inget "istället". Marken behövs eftersom behovet av nya spår är synnerligen akut. Från början var det bara odlingslotter och att bygga hus har varit ett riskprojekt från första början. De har i princip bott med rivningskontrakt hela tiden och priserna på husen har varit därefter jämfört med andra koloniområden i Göteborg.

      Radera
  2. Intressant inlägg. Detta hade jag inte en susning om...

    SvaraRadera