måndag 11 november 2013

Drottningtorget och Centralstationen

Drottningtorget med gångtunneln till vänster i bild. Okänt årtal, men kanske början på 70-talet. Tunneln byggdes 1962 för att underlätta för gående att ta sig över den hårt trafikerade gatan utanför Centralstationen. Med åren förföll den och gångtrafikanterna valde istället att passera ovan jord. 1994 revs tunneln och gropen fylldes igen. Linje 2 och linje 5 hade sin hållplats här.
Foto: Anders Forsberg

Så här ser det ut idag. Centralhuset med First Hotel G syns nu bakom stationshuset. Där nedgången till gångtunneln tidigare låg, finns nu en korttidsparkering för Hotell Eggers gäster, men den används nog mest av friåkande taxiförare. Någon spårvagnslinje går här inte längre, men en vändslinga finns kvar. Här finns också en automatstation för kommunens cykeluthyrning "Styr & Ställ".
Till vänster i bild syns Skanska-skrapan eller Läppstiftet som byggnaden också kallas.



På denna bild från 1968 syns längst till vänster i bild nedgången till gångtunneln på stationssidan. I stationsbyggnaden där TR drev restaurang och cafeteria finns idag O´Learys. På den tiden sköttes all servering på tåg och järnvägsrestauranger av AB Trafikrestauranger (TR) som var ett dotterbolag till SJ. 
Bilar jag kan identifiera på fotot är Valiant, Amazon och Renault R4. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Vintern 1968-69. Volvo 140 och Amazon. Bilen i mitten tror jag är en Ford Transit dubbelhytt..
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


En bild från 1979. Reklam för Fagersta stål som 1984 togs över av Avesta AB som i sin tur nu ägs av finska Outokumpu. Den trevliga neonskylten "Busscentral" med pil mot Nils Ericsonsplatsen är borta sedan många år.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Två bilder från 1953. Båten på bilden var högsta vinsten i ett lotteri anordnat av en förening för dövstumma. Volvo lastbil och VW.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


En trevlig Harley-Davidson som har sidvagn med flak. Byggnaden till höger i bakgrunden var tidigare VGJ:s (Västergötland - Göteborgs Järnvägar) stationshus. Idag har SJ kontors- och personallokaler i huset.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Göteborgs Centralstation invigdes 1858 och då såg den lite annorlunda ut än idag. Det var mer tinnar och torn och en annan takkonstruktion.


Tågen körde in i banhallen, det som idag är väntsal och biljettexpedition. Här fanns också en vändskiva där lok och vagnar kunde vändas. Till höger i bild syns Hotel Christiania, nuvarande Hotel Eggers.


I november 2012 såg den gamla banhallen ut så här.



På 1870-talet togs mycket av byggnadens utsmyckningar bort och huvudbyggnadens tak ändrades och fick sin nuvarande branta form.


1923 byggdes stationen om och utökades. Lokalen mot Drottningtorget blev då biljetthall och den stora banhallen inreddes som vänthall.
Samma år eldhärjades Centralstationen svårt och stora skador uppstod. Det var extra olyckligt eftersom byggnaderna renoverats inför den stora Jubileumsutställningen i Göteborg detta år.





Reparationsarbetet sattes snabbt igång.


Den tidigare banhallen har gjorts om och utanför har en liten park anlagts. 





Trafiken ökade stort efter kriget och Drottningtorget har byggts om otaliga gånger sedan dess.

1 kommentar:

  1. Det är trevligt med bildserier som visar hur objekt förändrat sig under åren. Du har ju haft flera sådana.

    SvaraRadera