fredag 9 augusti 2013

SJ:s modelljärnvägar Del 1 Tågstad-Växelborg

SJ har, vad jag vet, haft två stora modelljärnvägar. "Tågstad-Växelborg" var 1,85 x 10 m och byggd i skala H0, alltså 1:87. Anläggningen var en gåva från den tyska tillverkaren Fleischmann till SJ:s 100-årsjubileum 1956.  Naturligtvis såg Fleischmann i Nürnberg det som en god investering för att öka intresset för modelljärnvägar i Sverige. På 50- och 60-talen stod en modelljärnväg högt på alla grabbars önskelista, så även på min. Så här såg anläggningen ut när den levererades från Tyskland.


Modelljärnvägen var placerad på Skansen i samma byggnad som Skansens Lekstuga och hade under året ca 200.000 besökare.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Med på invigningen 1956 var vår dåvarande kronprins Carl Gustaf som här syns vid anläggningens manöverplats.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Kronprinsen med skolkamrater från Broms skola besöker modelljärnvägsutställnigen 1959.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: J.N. Gylldorf
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: J.N. Gylldorf


Denna modelljärnväg hade tio köraggregat och ett ställverk med spårplan där man kunde se var tågen befann sig. Spårlängden var 160 m och den hade 40 fjärrstyrda växlar. Dessutom fanns 9 huvudsignaler, 10 dvärgsignaler och 10 000 m elledningar.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Byggnaderna var gjorda efter svensk förebild. På stationen Växelborg känner vi igen Falköpings karaktäristiska funkisbyggnad. Visst finns det höga berg i Västergötland, men några alptoppar bakom stationshuset har jag aldrig sett i Falköping...


Andra byggnader var Tågstad/Vimmerby, Slutboda/Lessebo och Stinstorp/Stora Levene. Dessutom fanns ett godsmagasin med förebild i Lidköping. Allt som allt fanns ett 30-tal byggnader i form stationer, lokstall och banvaktsstugor.
Tågstad/Vimmerby


Den rullande materielen bestod av åtta av Fleischmann specialbyggda lok av modell Da, F och Ra plus ett godståg med ånglok av tysk modell. Det fanns också en Y6-rälsbuss och på banan rullade ca 60 person- och godsvagnar.
Det då hypermoderna Rapid-loket litt Ra i modell.


Efter utställningen på Skansen byggdes anläggningen om av Järnvägsmuseum och försvenskades. Den placerades nu i en fd postvagn och åkte på turné runt om i Sverige. I utställningståget fanns t o m en speciell verkstadsvagn för service av modelltågen.


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


En utställningsbroschyr.



Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Till höger i bild utanför stationshuset i Växelborg/Falköping står den lilla Y6-rälsbussen och väntar på avgång. Expresståget med Rapidlok är på väg till Göteborg.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Även bistra äldre män visar ett visst intresse... Kanske är det SJ:s chefer som är på besök?
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Utställningståget började sin turné i Bollnäs. Från början var det meningen att man skulle börja visningarna kl 13 och ha en visning i timmen, men det fick man snart ändra på. Från kl 8 på morgonen till sen kväll hade man demonstrationskörningar varje halvtimma! Folk kom från när och fjärran. Skolklasser cyklade miltals med sina lärare för att se modelljärnvägen. I Bollnäs kom 1 024 besökare, i Ljusdal 1 397! Utställningen åkte runt i Sverige i fyra år. 
1964 skänkte SJ vagnen och banan till Nässjö hembygdsföreningPga flera inbrott med stölder av lok och vagnar slutade man visa banan.

Enligt Göran Freiholtz på hnj.bloggagratis.se står denna vagn nu och förfaller i Landeryd. Trist!
Foto: Göran Freiholtz
Del 2 om SJ:s modelljärnvägar finns HÄR.


3 kommentarer:

  1. Trevligt!
    Nu väntar jag bara på att får se Perras modelljärnväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr, men jag kör bara i skala 1:1 nu och någon bild på min gamla modelljärnväg finnes icke. Den låg länge nerpackad i lådor men såldes för många år sedan. Sonen var totalt ointresserad...

      Radera
  2. Min söner var också helt ointresserade av bilbana och modelljärnväg.

    SvaraRadera