tisdag 20 augusti 2013

Kontroll- och skattemärken

Fram till 1974 användes två olika kontrollmärken. Det ena var ett runt märke som visade att fordonsskatten var betald och som satt monterat i kupén eller då det gällde motorcyklar, på ramen. 


Senare räckte det med att märket medfördes under färd och kunde uppvisas.



Det andra märket visade att fordonet godkänts vid besiktning och sattes på en av sidorutorna av besiktningsmannen, förutsatt att skatten var betald. Det nya märket skulle visa att man både betalat fordonsskatt och besiktigat sitt fordon och att fordonet dessutom var trafikförsäkrat.



1974 infördes det nya kontrollmärket i storleken 35×68 mm och det skulle sitta på den bakre registreringsskylten. För att det lätt skulle gå att läsa av kontrollmärkets giltighetstid hade man en siffra som angav till vilken månad märket gällde och en färg som angav för vilket år det var utfärdat. Giltighetsmånaden bestämdes av ett schema som utgick från den sista siffran i registreringsnumret. På märket fanns också fordonets registreringsnummer.

Hösten 2009 beslutade regeringen att avskaffa systemet med kontrollmärken och de upphörde att gälla den 1 januari 2010. 
Nu ryktas det om att den svenska polisens fordon, i likhet med de engelska, ska få utrustning i fronten som automatiskt läser av registreringsskyltarna och larmar om bilar som har körförbud.


1 kommentar:

  1. ja dom minns man när besiktningsgubben klistrade på detta märke efter bilen var godkänd
    letar efter en kopia på 1975 års besiktningslapp

    SvaraRadera