måndag 19 augusti 2013

Jeans 1966

Lee var jeansen som gällde för Perra och de inhandlades hos Mercury-Bolaget i Göteborg. Innan de tvättats några gånger var de så stela att de gick att ställa vid sängkanten på kvällen och de färgade av sig något kopiöst i början. Det jag inte riktigt  förstår är att dagens ungdomar köper nya "utslitna" jeans för 1500-2000 kr. Ja de är inte bara slitna, de är t.o.m. trasiga när de inhandlas. Hur reklamerar man ett sådant plagg? Även på den tiden gällde det att ha rätt märke och att komma till skolan i s.k. "Konsumjeans" var helt uteslutet. 
1966

De två andra jeansmärkena som var godkända i kompiskretsen var Levi´s 
1966

...och Wrangler.
1966

2 kommentarer:

  1. Jag sommarjobbade på reklamationsavdelningen på en postorderfirma i Borås några somrar under 1960-talet. Från den tiden minns jag att vi fick klagomål på ett par jeans som var av för bra kvalitet. "De fäller inte i tvätten så som ungdomarna vill ha det." Jag funderade ett tag på att skicka ett par utslitna jeans i utbyte men vågade inte riktigt så det blev pengarna tillbaka. Och ett brev där kundens intelligens ifrågasattes på ett vänligt sätt. Vi hade en sekreterare som var mästare på att be folk dra åt helvete på ett sådant sätt att de längtade efter resan dit.

    SvaraRadera
  2. Jag hade och har fortfarande Levi's, extremt bra hållbarhet måste jag säga!

    SvaraRadera