tisdag 13 augusti 2013

Bilbältet och dess historia

Idag för 54 år sedan, den 13 augusti 1959, premiärvisades en speciell Volvo PV 544. Det unika med denna bil, var att den var först i världen med trepunktsbälte som standardutrustning. 
Bilbälte kallar vi denna uppfinning idag, men säkerhetsbälte, fegissnöre och skrajsnara är andra namn som förekommit under åren. Det är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen, både i framsätet och i baksätet. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 60 procent. I dag ligger Sverige i världstoppen när det gäller bältesanvändning. Närmare 98 procent av alla som sitter i framsätet använder bältet. Trepunktsbältet anses ha räddat livet på över en miljon människor i världen.

En intressant parentes i bilbältets historia är denna takhängda konstruktion från 1959.

Höftbälten fanns som tillbehör i några amerikanska bilmodeller på 50-talet.

Räddningskåren använde redan från 1946 en säkerhetssele i sina utryckningsfordon. I början på 50-talet såldes den också till allmänheten under namnet RKN-selen och Raymonds säkerhetssele .
Bild: Roger Larsson  tow.se

En vidareutvecklad version av RKN-selen kom 1956. 
Bild: Roger Larsson  tow.se

1959 utvecklades den ytterligare i och med att en röd säkerhetstråd vävdes in i bandet. Vid en krock brast tråden och visade att selen skulle kasseras.
Bild: Roger Larsson  tow.se

1960 fanns RKN-selen även som trepunktsbälte och i en barnmodell.
Bild: Roger Larsson  tow.se
Mer intressant material om Räddningskåren finns på tow.se

I början på 50-talet arbetade svenska Vattenfall med ett tvåpunkts diagonalbälte. Man kan undra varför Vattenfall intresserade sig för bilbälten. Jo, de hade många fordon ute på vägarna och olyckor var inte ovanliga. Det var alltså för att förbättra skyddet för sina bilförare som forskning om bilsäkerhet påbörjades. Två ingenjörer från Vattenfall, Bengt Odelgard och Per-Olof Weman samt överläkaren Stig Lindgren, lanserade 1956 ”Säkerhetsbälte typ Vattenfall”. Även Anders Rost var med vid utvecklingen av säkerhetsbältet hos Vattenfall. Här sitter han med familjen i en Saab 92 år 1956. Dottern i baksätet, Margareta Rost, kom att arbeta som motorjournalist på tidningen Expressen i drygt 38 år.
Foto: Jan Thunell

Tillverkningen av bältena skedde hos Lindblads Autoservice i Vårgårda och hos Bröderna Ottosson i Klippan. Klippan hade redan 1953 börjat tillverka bälten av egen konstruktion. Lindblads Autoservice blev 1968 Autoliv som idag är världsledande på bilsäkerhetsprodukter.
Bilbälten hos Autoliv 1975



Bröderna Ottosson Klippan 1961
Bröderna Ottosson Klippan 1959

Lindblads Autoservice Vårgårda 1961
Lindblads Autoservice Vårgårda 1959


SAFE med "Flyglås" 1959
1961

AXA Säkerhetsbälte 1958  Bild: Larssons Blogg

Motormännen, M, sålde i mitten på 50-talet ett säkerhetsbälte, M-selen.
Annons i tidningen Motor 1956

1957 fick Volvo och Saab fabriksmonterade fästen för säkerhetsbälten fram, men bältena fick man köpa som tillbehör.  


1958 monterade Volvo också fästen för bälten i baksätet. 


Att Volvo skulle ha uppfunnit trepunktsbältet är en myt. Det är faktiskt en amerikansk uppfinning. Roger W Griswold och Hugh DeHaven konstruerade och patenterade det första trepunktsbältet i USA 1951, men de amerikanska biltillverkarna var ointresserade. Det var Volvos säkerhetsingenjör Nils Bohlin och läkaren Bertil Aldman som i mitten på 50-talet vidareutvecklade trepunktsbältet och Volvo fick också patent på konstruktionen, ett patent som man senare släppte fritt.
Nils Bohlin
Bertil Aldman

Volvochefen Gunnar Engellau kontaktades 1957 av Vattenfall. Idén var att få Volvo att investera i säkerhetsbälten. Volvo höll på att etablera sig på den nordamerikanska bilmarknaden och då gällde det att profilera sig. Säkerhetstänk kunde vara en bra idé. 
1959 introducerade Volvo trepunktsbältet i modellerna Amazon och PV 544 på de nordiska marknaderna. Volvo blev därmed det första bilföretaget i världen som standardutrustade sina bilar med säkerhetsbälten. Fyra år senare, 1963, introducerade Volvo trepunktsbältet i USA och på övriga marknader. 


1960

       
1966

1968

Kanske kommer ni ihåg Vägverkets kampanj om elefanten i baksätet? Om du väger 75 kg kommer du vid en krock att 
väga 3 ton!
1962



Nästa steg i utvecklingen blev rullbältet som uppfanns av Hans Karlsson 1962 och det började tillverkas 1967. Volvo införde rullbälten i framsätet 1969. Också rullbältet har utvecklats under åren med bl a pyrotekniska försträckare och kraftbegränsare.


En innovation som aldrig slagit igenom är det automatiska bilbältet, men det svenska företaget ESSEM i Anderstorp fick 1968 en order på sådana bälten till polisen i London.


Tillbehöret "Be Safe" gör det bekvämare att åka bil under graviditeten.


Det är också viktigt att våra fyrbenta vänner åker säkert i bilen.


Kom ihåg, du kan klara dig utan bilbälte (om du kör högst 7 km/h...)

  • 1968 kom en lag om att alla bilar måste vara utrustade med säkerhetsbälte i framsätet från och med 1969 års modell. 
  • Från och med 1970 års modell skulle alla platser i bilen vara utrustade med bälte. 
  • Användande av bälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet 1 juli 1986. 
  • Yrkeschaufförer skulle ha bälte från den 1 oktober 1999. 
  • 1988 blev det lag på att även barn i baksätet måste ha bälte. Barn under sju år ska dessutom ha en särskild skyddsanordning.
  • Sedan den 1 januari 2004 måste alla bussar, utom de som tillverkats för tätortstrafik, vara utrustade med bälte och bälte måste användas på platser där dessa finns.

Och du:


Kuriosa:
Bröstkorgsdynan. 1974 kom det brittiska företaget Acceles Britax Ltd med denna föregångare till krockkudden. Den blev ingen succé....



1 kommentar:

  1. Mycket intressant. Jag håller på att samla material i en mapp (en riktig mapp i papper alltså) foto och data om säkerhetsbältets historia. Det fanns många tillverkare/försäljare av bälten till sina medlemmar och allmänhet förutom de som Du nämnde; tex Sv. Räddningstjänst, Falcks Räddningskår, MFH o andra bilklubbar, mfl, mfl.

    SvaraRadera