onsdag 24 juli 2013

Schilovski Gyrocar

Det här är ett spännande fordon. Är det en bil eller en motorcykel?

 
Det är en Schilovski Gyrocar från 1912. Den konstruerades av den ryska greven Pyotr Shilovsky, en advokat och medlem av den ryska kungliga familjen. Beställningen gick till Wolseley Tool and Motorcar Company. Gyrocaren hade en Wolseley C5 motor på 16/20 hk som drev på bakhjulet genom en konventionell koppling och växellåda. Det fanns inga bromsar på själva hjulen utan den bromsade med hjälp av en bromsmekanism på kraftöverföringen. Fordonets vikt var 2,75 ton (!) och den hade en mycket stor vändradie. För att hålla fordonet i balans så det inte skulle välta, fanns ett gyroskop i mitten av bilen. Gyrocaren kunde alltså hålla balansen på två hjul även när den stod stilla.



Gyroskopet som som var drygt 1 m i diameter, snurrade med 2000-3000 varv per minut. Det drevs av en 110 V elmotor på 1,25 hk. En centrifugalregulator med larmklocka ringde om gyrovarvet sjönk för lågt, och då sänktes automatiskt ett hjul ner på vardera sidan om fordonet .






Om jag förstått principen rätt, så krävdes att gyrot kunde tippas framåt och bakåt med hjälp av en pendel. Det löste herr Schilovsky på detta sätt.




Gyrocar på uppvisningskörning i London.




1914 ställdes fordonet undan i ett hörn i Wolseleyfabriken. Under första världskriget var det mest i vägen när lokalerna behövdes för produktion av krigsmateriel och Gyrocaren grävdes ner. 1938 beslutade man att gräva upp den igen. Problemet var att nu hade det byggts en bangård ovanpå gropen och spåren fick därför lyftas undan.



Gyrocaren restaurerades och ställdes på Wolseleys museum, men av någon okänd anledning skrotades den 1948. Mycket märkligt!
e

1 kommentar: