söndag 14 juli 2013

MC-semester 1972

1972 skulle jag och min dåvarande flickvän åka på mc-semester. Målet var familjetorpet i Jämtland och vi skulle ge oss iväg på förmiddagen. Det var i alla fall så vi hade planerat. Vi packade, packade om och packade om igen. Som synes, så var det en hel del som skulle med. Då hade vi inte lärt oss att åka med "lätt packning" så det var tält, sovsäckar, luftmadrasser och massor av onödiga kläder som skulle få plats. Några sidoväskor hade jag inte heller, så min nya fina Yamaha 650 var, trots packning även på tanken, rejält baktung.
Förundrade åskådare är broder Lasse, hans kamrat Ulf och mor.


Vi kom iväg framåt kvällen och hann bara till Skara, där vi tog in på ett motell (!)




Och ser man på, tältet kom till användning under resan. Som regnskydd användes plastfolie och klädnypor.




Yamaha 650 var inte känd för bra väghållning och med galen viktfördelning så ville hojen gärna wobbla. Inte kul, så för att bättre kunna hålla emot, vinklade jag upp styret.



Körning i regn på norrländska grusvägar sätter sina spår, så här måste tvättas.




5 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder och ett toppeninlägg!

    SvaraRadera
  2. Men om jag tänker rätt var det väl inte bara att vinkla upp styret, du var väl tvungen att ta bort handtagen och vända styret innan det blev rätt. Ett sånt där "TT"-styre hade jag på moppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Du har full koll på styren ;-)

      Radera
  3. Vilket äventyr och ni gjorde helt rätt att ta in på motell...alla vi nostalgiker undrar om det var Esso eller?=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en aning, men jag har för mig att det låg ungefär vid korsningen där man nu svänger av mot Skara sommarland.

      Radera