lördag 20 juli 2013

Furuviksparken


Det är inte ofta jag besöker loppisar. Det händer, men då är det ytterst sällan jag handlar något. Igår var jag i Karlstad en sväng och gick faktiskt in på en liten loppmarknad. Jag gick runt och kollade lite och i en låda låg detta lilla konvolut med 10 små vykort från Furuvik. Korten är i storlek 11x7 cm. Ett kort med ett sådant trevligt tåg på kunde jag inte motstå och affären gjordes upp. Det blev en liten nostalgitripp då jag har ett barndomsminne från när familjen gjorde ett besök Furuviksparken utanför Gävle. 
Vet ej från vilket år korten är, men kanske tidigt 60-tal? J

Här är några av korten.
Huvudentrén

Gästgivaregården


Ranchen

Elefanten Babar

Sussi och Jussi
Furuviksbarnen var också en institution på Furuviksparken.




Flaggparad vid Furuvik. Till höger i bild syns taxistationen.

Fler bilder från Furuvik. Många trevliga fordon på parkeringen 1956. 
Foto: Evert Jäderberg

Entrén.



Furuvik Motellen


1937 var det radiobilskörning för damerna på nöjesfältet i Furuviksparken.



Några bilder på det trevliga Furuvikståget.






Foto: Torsten Röstlund


Så här skriver Hans Svensson, skribent på Allt om Hobby:
"Furuvikståget var byggt av firma ÅHÅ-produkter, startad år 1947 av ingenjör Åke Hoffström i Kumla efter det att han samma år konstruerat en miniatyrjärnväg till en utställning i Örebro. Denna var i skala 1:5 med spårvidden 287 mm, och ”räls” av fyrkantjärn. Den tillfälliga Örebrobanan blev en sådan succé att man beslöt göra den permanent. ÅHÅ anlade fasta banor på flera platser, bland annat i Eskilstuna djurpark och, som sagt, i Furuviksparken. Under ett par årtionden hade firma ÅHÅ också ända upp till ett halvdussin ambulerande banor som kördes på utställningar, i folkparker och under evenemang som Barnens Dag och liknande.
De första loken hade elmotorer matade från ackumulatorer ombord, men snart gick man över till förbränningsmotorer. År 1959–60 lyckades firman få fram profilräls, och ökade samtidigt spårvidden till 323 mm (för att minska stjälpningsrisken)

Antalet byggda tåg är litet osäkert. Åke Hoffström berättade 1989 för mig att man hade byggt ”ett tjugotal tågsätt” i skala 1:5. Först två ångloksattrapper, sedan fem stycken 1,8 m långa ”huvlok” med mitthytt, och tre motorvagnar, 3 m långa. Sedan byggdes ”ett antal” , cirka 10 ”korglok”, de första med ramlängd 2,4 m, resten 2,6 m långa. De allra första vagnarna hade invändig längd 1,8 m och rymde sex barn. Standardtypen blev sedan 2,4 m långa vagnar med plats för åtta barn i varje."

Och så blir det ett litet filmklipp från Furuviksparken 1963. Först elefanten Babar, sedan Furuvikståget som passerar stationerna Kråkmåla C och Knaperåsen.



Och Lilleputjärnvägen finns kvar men inte i Furuvik. Den heter nu HBJ, Halmstad-Björkets Järnväg. Banan med lok och vagnar köptes 2010 av Ulf Bergqvist i Marbäck, 11 km utanför Halmstad. Där finns nu både det sista tåget med 5 blå vagnar som rullade i Furuviksparken, och ett av originalloken från slutet av 40-talet. Länk till HBJ: lilleputt-hbj.blogspot.se
Foto: Ulf Bergqvist

Foto: Ulf Bergqvist

Ett par bilder från Västerås Folkets Park. Är det möjligen samma fordon som Ulf Bergqvist idag har på HBJ?
Bild: tivoliforum.eu

Bild: tivoliforum.eu

Furuvik ligger ca 15 km öster om Gävle vid Uppsala - Gävle Järnväg (UGJ) som öppnades 1874. Linjen förstatligades och införlivades med Statens Järnvägar 1933 och elektrifierades 1937. Järnvägen räknas numera som en del av Ostkustbanan.
År 1900 gjorde trafikchefen vid Uppsala-Gävle Järnväg, Oscar Jakobsson, en studieresa i USA och kom då på idén att starta en nöjespark för att skapa ett resmål invid banan. Greve Olle Cronstedt invigde parken söndagen den 17 augusti 1900 och i invigningstalet sades följande:. 
”Järnvägsstyrelsen har med denna park afsett att här skall vara rum för alla, ej endast för någon särskild klass eller något särskilt parti, utan här skola rymmas stora och små, unga och gamla, familjer och enskilda. Alla skola vara välkomna till hvila, familjerna utvandrade i endräkt med korgvagnen, matsäckskorgen icke att förglömma.”

På den tiden var det främst picnic på Furuskär och dans i parken som lockade folk. Också de många djuren som fanns i parken som t.ex. elefanter, giraffer och krokodiler, drog besökare. Parken var stängd några år under första världskriget. När Uppsala-Gävle Järnväg förstatligades 1933 ingick Furuviksparken i köpet. SJ ansåg sig inte kunna driva parkrörelse och parken utannonserades till försäljning. Furuviksparken köptes då av Gösta Nygren som återinvigde parken 1936 och drev den i 45 år. Under denna tid var ungdomscirkusen Furuviksbarnen en av attraktionerna, inte bara i parken utan även under turnéer. Många kända artister har uppträtt i Furuviksparken, exempelvis Louis Armstrong, Jussi Björling och Sammy Davis. Gävle kommun tog över Furuviksparken 1983. Nuvarande ägare är Parks & Resorts Scandinavia AB som bland annat äger Gröna Lund och Kolmårdens Djurpark.

Järnvägens anhalt och pensionatet vid Furuvik.

SJ:s  hållplatskur vid Furuvik 1936.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Nu har det byggts ett större stationshus.
Bild: Länsmuseet Gävleborg
Här är det 50-tal och stationsbyggnaden har vuxit och har dessutom fått ett plattformstak. En av SJ:s charmiga bildressiner står på spår 1.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Furuvik någon gång på 70-talet. Nu är det skinnmässa och konstutställning i det forna stationshuset.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1956 besöktes Furuvik av Götenehus som då firade 25-årsjubileum. Företaget, som fortfarande finns kvar, bildades 1931 under namnet Götene Träindustri när bröderna Arthur, Martin och Eric Storck övertog AB Göteneds Snickerifabrik med anor från slutet av 1800-talet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther
Så här ser entrén till Furuviksparken ut idag på Google Street Views. På bilden skymtar tre av Orientexpressens blå sovvagnar som tidigare rullat mellan Paris och Istanbul. Nu fungerar de som vandrarhem.

3 kommentarer:

  1. Mycket trevligt! Och tack för reklamen! :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart! Härliga bilder.
    Jag var älvkarlebybo, född 1961 och växte nästan upp i parken.

    SvaraRadera