måndag 29 juli 2013

Flygolyckan i Boden 1944

En spektakulär flygolycka inträffade i Boden 1944. Flygplanet SE-AFM var ett Waco UIC-4 som tillverkades av Weaver Aircraft i Ohio. Det köptes 1936 från Norge och hyrdes ut till flygvapnet. Efter hyrtiden såldes maskinen 1943 till Svensk Flygtjänst. Planet havererade den 15 juni 1944 på bangården i Boden. Hur det gick med besättningen har jag tyvärr inga uppgifter om.








Bilder: Sveriges Järnvägsmuseum



SE-AFM i Boden 1943, alltså året innan kraschen. Waco UIC-4 var utrustad med en sjucylindrig luftkyld stjärnmotor av typen Continental W-670-K som utvecklade 220 hk.
Bild: Svenskt Flyghistoriskt Forum



Samma flygplan vid Gottskärs havsbad 1934.
Bild: nationalwacoclub.com



4 kommentarer:

  1. En bangård torde vara den mest olämpliga plats som finns att landa/nödlanda på med tanke på alla ellednigar och stolpar m m! Fast ibland har man inget val...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att veta vad som hänt, så tror jag inte att bangården är avsiktligt valt som nödlandningsplats, då bara några hundra meter från platsen så fanns en större sjö.

      Radera
    2. Besättningen bestod av :
      Trafikflygare A. Chronwall------Fick ett stort sår i huvudet samt ett sår på ena armen
      Mek. var R. Engström-----------Fick några skrubbsår

      Olyckan hände strax före kl. 1 Torsdagen 15/6 1944
      Planet hängde ett tag med vingarna över de parallella kontaktledningarna.
      Besättningen sprang ut på ena vingen och hoppade ner.
      Planet kom norrifrån och hade tydligen fått motorstopp.

      Några tillägg:

      Båda i besättningen fördes till Garnisonssjukhuset i Boden
      Chronwall hade även fått en hjärnskakning och fick ligga kvar ett litet tag.
      Engström blev omplåstrad och fick lämna sjukhuset snart.

      Förspel till haveriet:
      Redan innan olyckan, inträffade ett motorstopp och man fick gå ned på ett träsk i närheten.
      Då man hade gott om bränsle beslöts att gå upp igen och söka landa på Buddyträsket, norr om Boden.
      Men över Boden krånglade motorn igen. De beslöt att vända, men det var för sent och snart dansade de ned på
      ledningarna.
      Planet gled en sträck på ledningarna innan ena vingen brast och planet fortsatte till marken.
      Motorn slungades ett 10-tal meter från planet.
      Platsen var ett par hundra meter från stationsbyggnaden.
      Elloken fick till kl. 20 på kvällen dras med ånglok förbi platsen.

      Radera
    3. Ett stort tack denna information.

      Radera