lördag 13 juli 2013

Crescent Speedo Cross

Perra var tyvärr för liten 1959 när den här urfräcka cykeln, Speedo Cross, fanns i Crescents sortiment. Vilken formgivning! Kolla bara den läckra framlampan och "tanken". Och se på de fina kromade plåtarna över hjulmuttrarna, samma design som på firmans mopeder.

"Alla grabbars verkliga drömcykel, cykeln med samtliga finesser. Speedo Cross har ställbar TT-sadel med skumgummi, framgaffel av mc-modell, verktygslåda i form av bensintank, generatorbelysning med inbyggd väg- och hastighetsmätare, elektriskt signalhorn, förkromade skenor med ribbdäck fram och nabbdäck bak, expanderande frambroms med rullhandtag, speedwaystyre och mycket annat, 19" nedböjd ram och 26" hjul. Lackeringen är neptungrön eller transparent röd eller blå."

Skulle man använda det elektriska signalhornet så gällde det nog att ha dynamon inkopplad (trögtrampat...) och rullhandtag till frambromsen låter lite tveksamt. Priset, 378 kr, motsvarar 4435 kr i dagens penningvärde. Det tycker jag låter prisvärt för en sådan exklusiv cykel! 


Crescent Speedway, eller om det kanske var en Monark Speedway, det var cykeln för Perra! Om det blev Guld- eller Ekonomiserien vet jag inte, men definitivt inte Guld Exklusiv-serien. Det viktiga var att cykeln hade långsoffa och nabbdäck! Jag kommer ihåg att jag länge gick och kollade i skyltfönstret hos Adams Sport på Wieselgrensplatsen i Göteborg och efter viss övertalning och eget bidrag i form av sparade slantar, köpte mor och far en Speedway (utan växlar) till mig! Lycka!!!
Crescent Speedway 1966


Monark Speedway


1 kommentar:

  1. Jag minns de där cyklarna med "tank", inte 1959 men under senare år. Det blev en modell liknande Monark på mittenbilden för mig.

    SvaraRadera