tisdag 23 juli 2013

Böter!

På semestern 1976 fick vi böter för hastighetsöverträdelse i en liten Österrikisk by. 50 shilling kostade det och det motsvarade då 12:50 i svenska kronor. Det i sin tur motsvarar 60 kr i dagens penningvärde så på den tiden var det billigt att köra fort i Österrike. Fort (ofta alldeles för fort... ) gick det uppe i bergen och på de underbara landsvägarna, men i byarna försökte vi faktiskt att hålla igen. Typiskt att det är då man åker dit!
Så här 30-40 år senare är vi glada att vi lever och mår bra. Vi kunde lika gärna ha varit på andra sidan... Marginalerna var inte stora och dalarna är djupa i detta vackra land! 
Numera trivs jag bäst med att lugnt och fridfullt tuffa runt på min glidarhoj på småvägar i det vackra svenska landskapet.



Min böteslapp från detta tillfälle. Märkligt nog är detta den enda hastighetsbot jag någonsin fått. Perra har haft tur...
Ordet "Strafverfügung" översätts av Google med "kriminellt bortskaffande" och det låter ju onekligen allvarligt. Jag tror att i det här fallet innebörden istället är ett förenklat straffföreläggande. 
Idag kostar det mellan € 21 - € 70 att köra för fort inom tätbebyggt område i Österrike.


5 kommentarer:

  1. Tungt kriminella prylar detta Perra. Själv har Larsson kvitto på böter för "otillåten ljudanordning" som byråkrateran kallade "spelande signalhorn". Dessutom beslagstogs anordningen... fast senare fick dom tillbaka i ett stort pkt från polisen i Uddevalla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både du och jag borde kanske sitta på Hall eller Kumla med ett sådant straffregister i bagaget...

      Radera
  2. Spelande signalhorn och fortkörning på fridfulla byvägar, buset är häpnadsväckande.
    Misstänker att Larsson hade en udda tysk schlager som melodi, det kan förklara beslagtagandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Icke sa Nicke, Tony, La Cucaracha är inte tysk. Så här lät dom:

      http://larsson-larssons.blogspot.se/2013/07/fran-nordkorea-till-spelande-signalhorn.html

      Radera
    2. Jag har full förståelse för ordningsmaktens ingripande efter att ha lyssnat på Larssons signalhorn...

      Radera