tisdag 9 juli 2013

Ånga i Karlstad

När jag i söndags kväll kom till Karlstad så stod detta ekipage på stationen och bolmade. Det visade sig att ett gäng engelska järnvägsentusiaster hade chartrat ett ångtåg av Sveriges Järnvägsmuseum och nu var på resa till bl.a. Håverud och Torsby. De hade nu klivit av tåget och förflyttat sig till sitt hotell. Pga brist på uppställningsspår i Karlstad skulle tåget gå till Kil för upställning över natten. Dessa tågentusiaster hade betalat 2300 £ (ca 23 000 kr) var för sin nostalgiska resa.


B 1316 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1917. Det ingick i en serie om totalt 96 lok som SJ genom åren köpte. Loktypen var tänkt att användas i tunga snälltåg och snabba godståg. Loket är tvåcylindrigt och driver på tre drivaxlar. 
B-loken användes länge i trafik, och 1316 gick sista gången vårvintern 1966 i snälltåg mellan Alvesta och Karlskorna.
Dragkraften är 9,6 ton vilket motsvarar ca 1180 hk. Vikten är 104 ton och största tillåtna hastighet är 90 km/h framåt och 40 km/h bakåt. 
Resan Karlstad-Kil i söndags kväll kunde alltså bara gå i 40 km/h pga att loket gick bakåt. Förr vände man oftast loken på en vändskiva, men idag är sådana anordningar sällsynta. Sällsynta är också de sk "vattenhästarna" som användes för att fylla på lokens vattenförråd och idag anlitas ofta Räddningstjänsten för vattenpåfyllning.



Ovanstående vagn litt Co13 tillverkades 1931 av Kockums Mekaniska Verkstad. Den har under två år genomgått en omfattande restaurering i järnvägsmuseets verkstad och färdigställdes i april 2013.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar