lördag 27 juli 2013

Åmål och järnvägstunneln

Igår hade jag några timmar över i Åmål och passade då på att dokumentera bl a järnvägstunneln som går från Åmål Östra till Åmåls djuphamn. Normalt kan jag naturligtvis inte rekommendera en tunnelvandring, men när det gäller tunneln i Åmål så vill jag nog påstå att det är helt ofarligt. Några tåg har inte gått där på åtskilliga år. Åmål Östra skulle nog egentligen heta Åmål Södra, men av historiska skäl blev det Åmål Östra. 
(Alla bilder är klickbara för större storlek).



Här finns nu en terminal där man lastar om timmer från lastbil till järnväg.




Vid Åmål Östra finns också en bangård där man kan finna en hel del intressanta föremål, bl a denna gamla vingplog.




Kliver vi ombord på detta fordon, så ser det ut så här. Här finns bl a en kamin för att hålla personalen varm under hårda vinterpass.



En manometer är bra att ha för att kontrollera lufttrycket.



På en av väggarna sitter denna instruktion.



Snöröjning måste naturligtvis kunna ske även nattetid, så strålkastare finns monterade



Från Åmål Östra beger vi oss ut på spåret mot hamnen.



Som synes är underhållet inte prioriterat på detta spår...



Här har vi kommit till tunnelmynningen.



Ska vi våga oss på att gå in?



Graffiti har man lyckats få dit i den mörka tunneln.



Det är mörkt, det är spännande och det droppar från tunnelns tak. Efter några minuters promenad anar vi ljuset i tunneln!



Men var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!



När vi kommer ut ur tunneln finns denna vita, trekantiga tavla gömd i all grönska. Den kallas ljudsignaltavla och innebär att här ska lokföraren tuta. 



Nu är vi framme vid Åmåls djuphamn.


En kran finns här, men frågan är om den används?






Här finns också möjlighet att ta en tur med Vänervåg.



Förtöjningsattiraljer för fartyg finns kvar!



Så vänder vi tillbaka mot Åmål Östra. Detta är tunnelmynningen vid Åmåls hamn.



Tunneln invigdes 1930.

4 kommentarer:

  1. Varför var tunneln utrustad med portar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en aning! Kanske för att undvika att obehöriga gick in i tunneln på den tiden den var i bruk.

      Radera
  2. Nu när krutröken lagt sig efter en hätsk och bitvis urspårad debatt i kommentarerna viker jag ner mig. Ett förslag kan vara att turistbyrån i Åmål organiserar guidade turer i tunneln med lite historik om banan. Det löser problemen med obehörigt spårbeträdande samtidigt som besökare får en spännande upplevelse. Jag tror många barn skulle tycka att det är en häftig upplevelse med mörker, fukt och dropp från taket. Man kan ju gömma ett gäng pensionerade lokförare som hoppar fram och skrämmmer besökarna ungefär som på Lisebergs spökhus :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så enkelt är det inte. Frågan har förekommit hos andra museibanor och det handlar om dryga kostnader för att få till en tunnel så den blir godkänd att gå i. Säkra taket mot ras, försäkringar och lite annat.

      Radera