tisdag 11 juni 2013

Gammeldanskar i Kristinehamn

Jag fick en stund över i Kristinehamn och begav mig ut på promenad med kameran. Här på järnvägsföretaget TÅGAB:s skrotgård står ett par utrangerade danska MZ diesellok uppställda.

MZ är ett dieselelektriskt lok med drivutrustning från amerikanska GM. Det byggdes 1967-1978 av NOHAB för DSB (Danske Statsbaner) i fyra serier om sammanlagt 51 exemplar. Loken i de två sista serierna har en effekt på 3885 hk, väger 123 ton och största tillåten hastighet är 165 km/h. Mellan 2003 och 2005 såldes ett antal lok till olika järnvägsbolag i Sverige, bl.a. till Tågåkeriet i Bergslagen (TÅGAB). I Sverige kallas loken TMZ.
TÅGAB TMZ   Foto: Hans Sjögren


De uppställda loken i Kristinehamn är delvis krockskadade och har använts som donatorer till mer livskraftiga individer. 


Klättrar vi upp på loken, så ser det ut så här i förarhytterna.











Så tittar vi in i maskinrummet på det ena loket. Det är ganska tomt då diesel- och traktionsmotorer är urplockade. Även den stora generatorn som förser lokets traktionsmotorer med ström är borttagen. Dieselelektrisk drift innebär att dieselmotorn driver en stor generator som förser traktionsmotorerna (elmotorer som driver hjulen) med ström.




En del kablar och reläer finns kvar.


Går vi sedan upp på det andra loket så finns det fler komponenter kvar, bl.a. den stora motorn. Det är en 16-cylindrig tvåtakts dieselmotor från General Motors. Senare serier av loket utrustades med 20-cylindriga motorer.





Även lokets tryckluftstativ har lämnats kvar.


På området finns även denna danska MY, som också hade drivutrustning från GM. De byggdes av NOHAB mellan 1954-65 i sammanlagt 59 exemplar. I loket sitter en 16-cylindrig tvåtakts dieselmotor på 1700-1950 hk. I början på 90-talet såldes ett antal lok till Sverige och fortfarande rullar ett flertal av dessa på svenska spår. De kallas här i Sverige ofta för "Gammeldanskar". 




En annan sorglig syn, är resterna av ett Rc-lok som blev skrot vid en olycka på rangerbangården i Hallsberg 2002.

6 kommentarer:

  1. Lite insyn i en lokförares vardag, trevligt!

    SvaraRadera
  2. En tågskrot hade man ju kunnat tänkt sig att vandra runt på!
    MY-loket har en riktigt tuff front!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fronten är väldigt lik SJ:s Rapidlok. Båda loken togs fram av NOHAB på 50-talet och formgivaren fick nog sin inspiration från USA.

      Radera
  3. Det är inte ofta man ser tågskrot, iallafall inte idag.
    Det måste varit en rejäl smäll i Hallsberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en rejäl smäll. 1258 ton tåg kom i rullning och kraschade in i sju uppställda lok. Sex av loken skadades varav 2 så allvarligt att ramverket knäcktes!

      Radera