söndag 30 juni 2013

DKW-söndag

Idag är det söndag, ja DKW-söndag! Jag gillar den här annonsen. Skansen, kvinnan med ballonger, bilen, glädjen och tilltalet i texten. Se så stolta alla i familjen är när alla i omgivningen beundrar deras fina DKW.
Annons 1958   (Klicka för större bild).


"DKW-söndag", säger vi hemma hos oss. Det är ett populärt ord som betyder en dag fylld av utflyktsglädje och biltrivsel."

Så var det ju ofta på 50- och 60-talen. På söndagen var alla lediga, affärerna stängda och far i huset tog ofta med familjen på en trevlig bilutflykt. Att kunna köpa en bil var stort och gav familjen en ny frihet. 
Hur många barnfamiljer tar idag bilen för att i lugn och ro göra en liten utflykt? Inte många för idag ska kidsen utöva alla sina aktiviteter. Det ska köras hit och det ska köras dit. Sonen har sin viktiga fotbollsmatch i grannstaden på förmiddagen och basketträningen på eftermiddagen. Dottern har ju sin ridträning och så var det ju dansuppvisningen på söndag också! Den får vi inte missa... 
Så måste vi hinna en sväng till ortens köpcentrum också för att handla. Vi har ju bjudit in Emma och Kalle på grillning ikväll. Javisst ja, måste ju hinna in en sväng till Systemet också. Dom stänger ju kl 14 på lördagar. Så en vända till gymmet, det får jag inte fuska med. Man måste hålla sig i trim! Hur ska jag hinna med att besöka farsan på hemmet? Hmmm, det kan jag nog flytta till på måndag. Man kan ju inte hinna med allt på helgen...
Snart semester! Vi måste boka flygresan till Turkiet för i Sverige kan man ju inte vara. Här regnar det ju jämt. En vecka i båten ska också hinnas med. Och den nya husvagnen, när ska vi använda den? Vi får ta en campinghelg i augusti om det blir tid. Synd att vagnen bara står oanvänd, men vi får ju inte tiden att räcka till... Karlssons har förresten bytt sin vagn till husbil. Det verkar praktiskt för då kan man blåsa på ordentligt på vägarna och slipper ligga som en lus i 80 km/h.

"På söndag åker vi i vår nya DKW... och i sommar planerar vi en DKW-semester långt söderut..."

Ja det var några reflektioner jag gjorde idag, en lugn söndag i Göteborg sommaren 2013. Kanske tar jag motorcykeln och ger mig ut på en liten utflykt om en stund.



1 kommentar:

  1. Larssons åker allt på utflykter med bilen relativt ofta.

    SvaraRadera