torsdag 23 maj 2013

Skvader

På vår resa till torpet i Jämtland passerade vi Åsarna. Där stod denna trevliga "Skvader" parkerad, och om jag minns rätt så har jag sett den där tidigare.


Dessa fordon fyllde ett stort behov på landsbygden när passagerare, mjölkkrukor och gods skulle transporteras. 
Ordet skvader kommer från den korsning mellan hare och tjäder som skapades av en konservator i Sundsvall 1918. Skvader har med åren kommit att bli en allmän benämning på en märklig eller mindre lyckad kombination.
Själv har jag många roliga minnen av dessa fordon. Vi tillbringade många somrar i Jämtland när jag var barn och eftersom vi inte hade bil, åkte vi ofta med dessa mjölkbilar när vi skulle hälsa på släkten. Det tog lång då varje mjölkpall skulle besökas och jag har för mig att det kostade en 50-öring per resa.


Många intressanta byggen har funnits, t.ex. denna Jämtlandsbuss som gick i trakterna av Lit.



En Volvo med kaross från Jansson & Söner i Brunflo. Bilden från Östersund är tagen på Busstorget, eller som det egentligen heter, Gustav III:s torg. 


Samma fordon på en bild från 1979.
Foto: Anders Willgård

Ännu en Skvader i Jämtland. 


En Scania-Vabis Skvader 1947.


Bedford Skvader.
Foto: Bengt Hultin

En spännande Volvo med gengasaggregat.


En av Postverkets Scania-Vabisar med flak.


Postverkets Scania-Vabis, levererad 1952. Karosseri: SKV, Katrineholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar