fredag 24 maj 2013

SJ:s Skvader, AFM7

Jag visade några skvadrar i ett tidigare inlägg, och då handlade det om kombinationen buss/lastbil. Kanske kan man kalla nedanstående svartlackerade manövervagn AFM7 för järnvägens Skvader?
Depån Hagalund 2013

Det är i grunden en 1:a klass personvagn som fått ett resgodsutrymme och en Rc-lokhytt. Det är alltså inget lok och saknar därför drivutrustning. Det byggdes 1988 tre sådana fordon avsedda för Uppsalapendeln. Nackdelen med ett tåg som består av lok och vagnar är att då tåget ska byta färdriktning så måste loket flyttas till andra änden. Det är bökigt, tar tid och snabb pendeltrafik kräver snabba vändningar. Med ett lok i ena änden och en manövervagn i den andra behöver bara föraren flytta på sig. Från manövervagnen fjärrstyrs loket i tågets andra ände och tågvändningen går snabbt. Numer används dessa manövervagnar mest på andra linjer och i Uppsalapendeln kör man istället oftast med ett riktigt lok i varje ände. Båda loken körs tillsammans från en förarhytt och fördelen är att man får dubbel dragkraft för snabbare acceleration och dessutom har ett reservlok med sig om ett lok havererar. 

När dessa manövervagnar byggdes var SJ:s färgschema på vagnarna brunt och RC-loken var orange. Eftersom det i grunden är en personvagn fick även detta fordon vid leveransen den klassiska SJ-bruna färgen. Här står den nya manövervagnen på Uppsala C 1988.
Foto: Staffan Sävenfjord

En tredje färgsättning var den babyblå som började införas 1988-89.
Hässleholm 2004  Foto: Frederik Tellerup

Här syns skillnaderna i fronten på de två fordonen. Den vänstra kallas ibland internt för "vattenskallen"...


Ett annat exempel på lok/manövervagn är SJ:s snabbbtåg X2 (X2000). Det har också lok, eller som det egentligen heter, drivenhet, i en ände och manövervagn i den andra. Kör man Stockholm - Göteborg så drar loket och i andra riktningen så skjuter det på. 
En bild på en ovanlig kombination av lok och manövervagn. Det är en transport från Uddevalla Hamn av den röd/blå manövervagnen från det X2000-tåg som SJ köpte från Kina 2012. Läs mer om detta tåg HÄR.
Foto: Jan-Erik Hedlöv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar