tisdag 14 maj 2013

Orsa

Vi var uppe i Jämtland förra veckan för att titta till torpet efter vintern. På vår resa norrut stannade vi en natt i Orsa och tog in på Orsa Stadshotell, en något bedagad byggnad som tidigare var Orsa Järnvägshotell.
(Alla bilder är klickbara för större storlek)




På morgonen väcktes vi av två TMZ-dieslar som stod utanför hotellfönstret och brummade.




Hotellet byggdes 1892 då järnvägen Falun-Rättvik-Mora förlängdes till Orsa. 1895 såg hotellet ut så här.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Denna bild är från första decenniet av 1900-talet. Lite märkligt med de "korsande" spåren. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Nästa bild är från 1934 och då hade hela takkonstruktionen byggts om.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Så här ser hotellet ut idag, 2013.




På stationsområdet finns också stationshuset som byggdes samtidigt med järnvägshotellet. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


En bild från invigningen 1892.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Väntsalen år 1935.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1950 såg stationsområdet ut så här med hotell, stationshus och kiosk.


...och en bild på stationshuset från 1972.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Denna bild, också den från 1972, är från Järnvägsgatan och på vänster sida ser vi godsmagasinet, stationshuset och hotellet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Idag, maj 2013, ser stationshuset ut så här. 



Orsa lokstall.




Norra utfarten från Orsa. Spåret till vänster går mot Sveg och spåret till höger mot Bollnäs. Inlandsbanan mot Sveg och Östersund trafikeras numera av godståg och ett och annat persontåg, medan linjen mot Bollnäs är nedlagd. Bilden är från 1971, året då persontrafiken Orsa-Bollnäs lades ner.
Foto: Bengt Hultin


Så blir det ett par kuriosabilder från Orsa. Här ser vi en Shellmack framför konditoriet vid Järnvägsgatan och året är 1938.



En sprillans ny Fiat vid Gulf i Orsa på 60-talet.



4 kommentarer:

  1. Trevliga bilder!
    Och grattis till omnämnandet och motorcykelbilden i tidningen Nostalgia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är roligt att kunna bidra till historieskrivningen.

      Radera