torsdag 16 maj 2013

Linklyfe

Annons i MC-Nytt 1969

Jag är numera bekväm och åker endast kardandrivna motorcyklar och har så gjort sedan jag köpte min första BMW 1976. Det finns ingen anledning att hålla på och slabba med kedjespray som ändå bara skitar ner både hoj och eventuell packning. Idag finns förvisso o-ringskedjor som har betydligt längre livslängd än de vanliga kedjorna, men tids nog måste även dessa bytas och dessutom tillkommer kostnaden för nya drev. Den Suzuki VL 1500 jag kör nu har även den kardandrift.
Annat var det förr när man plockade av kedjan med jämna mellanrum och lade ner den i en burk Linklyfe. Där skulle den ligga och koka ett tag så att smörjan trängde in i alla länkar. Min kära mor var inte glad när burken med kedjan stod och puttrade på spisen i köket och spred oljedoft i hela huset...


1 kommentar: