lördag 18 maj 2013

DAF - en billängd före Tjorven!

DAF 44 var en bil ritad av Giovanni Michelotti. Den hade 2-cylindrig luftkyld boxermotor på 850 cc, 40 hk och steglös kilremstransmission kallad Variomatic. Det var denna bilmodell som var grunden till Tjorven som byggdes av Kalmar Verkstad.  
Annons från 1966


En DAF 44 tillsammans med en prototyp till Tjorven.








En av prototyperna som hade DAF-emblem i fronten.



Den modell som kom i produktion var snyggare. Här i "civil" version som då kallades Kalmar.


"Tjorven kommer med korven"


1970 tog man också fram en prototyp, Kalmar Kombi, med baksäte och lite mer sluttande bakdel. Den var också försedd med 
4-cylindrig, vätskekyld motor på 55 hk. Den motorn kom från DAF 55.


Kalmar Last var en liten tuff pick-up.


I försäljningsbroschyren står att Tjorvens värmesystem "ger hög temperatur i förarutrymmet även under extrema vinterförhållanden". En ren lögn! Det var ett svinkallt fordon och Postens Tjorvar hade Eberspächer för att man överhuvudtaget skulle kunna använda bilarna vintertid, en Eberspächer som dock sällan fungerade...


Under mina år på Posten körde jag mycket Tjorven. En kul och mycket speciell bil som gick lika fort framåt som bakåt. I Holland anordnas varje år tävlingar i bakåtkörning med bilar. Kolla denna lilla film med både bakåtracing och spännande husvagnsracing! 
video

Det finns många roliga filmer på Youtube med bakåtracing. Sökord: Achteruitrijden



Här är min arbetskamrat Thorbjörn ute på sin postrunda på Hisingen 1978.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar