fredag 12 april 2013

Volvo PV 830

Droskan, Suggan eller Volvo PV 831/832 som den egentligen hette, lanserades 1950. Den efterträdde då PV 820 som var den sista droskan med spetsnos. Motorn var en rak sexa på 3670 cc och 90 hk och växellådan var 
3-växlad med rattspak. 




En lyxmodell av PV 831, kallad "Disponent", byggdes också och var tänkt som representationsvagn för företagsledare. Den hade exklusiv klädsel av ylletyg, mjuka mattor, dubbla cigarrtändare (inte cigarettändare i en lyxbil på den tiden), 7-rörs radio med högtalare i baksätet, klocka, vita däckssidor, dimljus och sidosökare. Lacken var livréblå eller maroonröd. Någon försäljningssuccé blev den inte.


En bild ur tidningen "Ratten" från 1961. Vid lanseringen av sportvagnen P1800 i USA tog man, som bevis på Volvos kvalitet, med denna droska som gått 600 000 miles (96 556 svenska mil). 14 amerikanska städer besöktes.


Vid ett besök hos min vän Anders M våren 2012, lät han mig provköra en Volvodroska. Den ingår i hans stora samling av veteranfordon där Volvobussen N200 är kronan på verket. Det var definitivt en mäktig upplevelse att i sakta mak glida omkring i det halländska landskapet med sidventilssexa och rattväxel! 



Ett fotostopp utanför kärnkraftverket i Ringhals.






Volvos 830-serie erbjöds också som leveranschassie och hette då PV 833/834.



1 kommentar:

  1. Vill man se massor av volvodroskor på film rekommenderas Taxi 13 med Elof Ahrle i huvudrollen!

    SvaraRadera