tisdag 16 april 2013

Volvo 830 och TGOJ

Jag hade nyss ett inlägg om Volvo PV 830 och här kommer ytterligare en intressant variant. Den är som synes rälsgående och ägdes av TGOJTrafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar. Det var ju i grunden en vanlig bil, så om man ville backa gick det inte fort. Detta problem löstes på ett elegant sätt. Vid körriktningsbyte sänkte man ner en vändplatta. Bilen lyftes upp och vändes därefter 180 grader. Det är denna finess som visas på bilden nedan. Platsen är Nyköpings Södra och året 1959.


Ratt saknas och det är bekvämt att inte behöva styra. Så bekvämt och avslappnat att föraren kan unna sig en pipa tobak!


Det är inte många förare av Volvo PV 830 som fått förmånen att se denna utsikt!
Ovanstående tre bilder: Eskilstuna Stadsmuseum


TGOJ hade fler Volvofordon. Här ser vi en del av TGOJ:s signalavdelning år 1965.


En annan trevlig motordressin från TGOJ. Den är byggd hos Hilding Carlssons Mekaniska i Umeå på 30-talet.Det är inte en ombyggd bil, utan den är byggd på detta sätt från början. Bilden är tagen i Eskilstuna 1962.

5 kommentarer:

  1. jättebra inlägg perra sånt gillar vi som är
    bilnostalgiker.kolla min Blogg där har du i kväll en sida om volvo p1800
    Med vänlig hälsning nostalgiarkivet

    SvaraRadera
  2. Spana in den lilla dressinen här:
    http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/Tagtrafik-och-extratag/Ralsbussar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack FLAK för hjälp med identifiering. Uppdaterat.

      Radera
  3. Satt inte föraren i baksätet på de första motordressinerna så att de högre tjänstemännen kunde sitta fram och ha en bättre översikt?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Grängesbergsbanornas Järnvägsmusem, har en bil i sina samlingar.

    Mvh
    Axel

    SvaraRadera