söndag 28 april 2013

Mölndal Övre och Nedre


Mölndal har haft två järnvägsstationer med persontrafik. Mölndal Övre vid Boråsbanan och Mölndal Nedre vid Västkustbanan.

Mölndal Övre.
1964 var det liv och rörelse vid Mölndal Övre med tågmöten och växling av vagnar. På bilden syns en lokomotor Z65 med tankvagnar på kroken. Stationen var bemannad med tågklarerare och i det lilla huset där VW:n står parkerad, fanns ställverket. Fabriken med silotornen som syns i bakgrunden är kemiföretaget SOAB, Sveriges Oljeslagnings AB, som bl.a. tillverkade bindemedel för färgproduktion.
Foto: Björn Malmer

Året är 1968 och här är det tågmöte med två X7 motorvagnar. 
Foto: Björn Malmer

Från Mölndal Övre gick också ett industrispår till Stensjön och Mustads Margarinfabrik.
Foto: Björn Malmer

Margarinfabriken låg nära Stensjön för att man behövde is sommartid. På vintern sågade man ut isblock som förvarades i en stor islada som låg nära sjön. Norskägda Mustad hade också margarinfabriker i andra länder som Finland, Tyskland och Frankrike.
Mustads margarinfabrik 1961


Ett tåg från Borås på väg till Göteborg en vinterdag 1980. Tåget dras av ett F-lok.
Foto: S Johansson


Också denna bild med ett F-lok är från 1980.
Foto: Rune Feldt

Mölndal Övre, årtal okänt.




1983 fanns stationshuset fortfarande kvar. Den gamla ställverksbyggnaden var dock riven och ersatt av ett nytt ställverkshus i betong. Någon tågklarerare fanns inte längre eftersom stationen nu fjärrstyrdes från Göteborg. I mitten på 80-talet hade vi en växlingstur där vi utgick från Sävenäs rangerbangård med vagnar till Mölndal Nedre. Sedan lämnade och hämtade vi vagnar hos SOAB, Papyrus och ibland också hos Wezäta. Loktypen vi använde var T44.
Foto: S Johansson

En bild på den gamla bron som gick över stationsområdet.
Bild: Mölndals Hembygdsförening

Det sista tåget som stannade vid Mölndals Övre den 26 maj 1989 var en motorvagn X9. Numer är det bara en mötesstation på den enkelspåriga banan mellan Göteborg och Borås.
Foto: Bengt Talbrant

2006 lades SOAB ner och fabriken revs några år senare.




Så här såg det ut vid Mölndal Övre i mars 2013.


Det enda som finns kvar idag är gångbron och det graffitimålade ställverkshuset. Här ska nu istället byggas ca 300 nya bostadsrätter. Dock krävs först ett omfattande saneringsarbete av marken. Det var mycket skit SOAB lämnade efter sig...




Mölndal Nedre
Stationshuset som det såg ut 1971.
Foto: Bengt Hultin

En bild från 1973.
Bild: Lars Lundberg

E6 i Mölndal i slutet på 60-talet med järnvägsstationen i bakgrunden.




Det gamla stationshuset vid Mölndal Nedre revs för många år sedan. Idag är Mölndals station ett resecentrum med pendeltåg, regionaltåg och bussar.
Bild: Google

1 kommentar:

  1. Tack för intressanta bilder och bra text!

    SvaraRadera