söndag 7 april 2013

Lokverkstaden i Hagalund




Vagnverkstaden och lokverkstaden i Hagalund färdigställdes 1914 resp 1916.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Gaveln på lokverkstaden 1920.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Så här ser det ut i april 2013. På bilden ett MZ-lok ägt av Swedtrack. Dessa lok byggdes av Nohab 1967-1978 för DSB (Danske Statsbaner), men många av dem har på senare år kommit tillbaka till Sverige.



1929 står ett ensamt D-lok utanför verkstaden. Nu har elektrifieringen påbörjats.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Tre D-maskiner på rad 1934.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Ånglok fanns det fortfarande gott om 1935. Här en bild på ett B-lok.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Ett lite mindre ånglok litt Na år 1943.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1962 var det de bruna loken som dominerade, men nu hade också de moderna brandgula Rapid-loken gjort entré.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  FotoJohn Hylterskog


Lok på rad 1965. Här står bl.a. Ma, Ub, Ra, Du och Da.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther


Bild: historiskt.nu


En härlig blandning av fordon utanför verkstaden år 1968. Vi ser bl.a. X9, Ub, Rc, Du, Hg och Da.
Foto: Christer Fredriksson

Nu, 1968, finns ellok, diesellok och ånglok i Hagalund.


Här står även en Rb-maskin, ett av sex experimentlok som var föregångare till Rc-loken.
Foto: Lars Ryderberg



Nu när vi gått runt och tittat på utsidan så är det dags att ta en titt även på lokverkstadens insida. Det är 1930-tal och vi går in. D-loken står snyggt och prydligt uppställda.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Ett av loken har körts ut på golvtraversen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

30 år senare, 1965, var det fler loktyper, bl.a. F, Da och Hg.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Här ett D-lok tillsammans med ett exemplar av provloket Rb, byggt i sex exemplar 1962 i tre olika versioner (Rb1, Rb2 och Rb3). De skiljde sig vad det gällde drivutrustningen och loken användes för att testa olika tekniska lösningar. Resultatet blev Rc-loket som började levereras 1967.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1968 står en Rb till höger och längst in det nya moderna Rc-loket. 
Foto: Lars Ryderberg




Några bilder från gamla lokverkstaden i Hagalund som jag tog i september 2012. Spår och golvtravers finns fortfarande kvar.








Här repareras inte längre några lok. Istället finns här bl.a. museifordon och lokaler för utbildning.



1 kommentar:

  1. Vilken pampig byggnad Perra.

    Om jag hade sett den där gaveln utan företagsnamnet över, så hade jag nog inte gissat på att den tillhörde ett lokverkstad.

    Solskenshälsningar!

    SvaraRadera