tisdag 2 april 2013

Bloms

Bloms Cykel & Motor på Hisingen har varit en institution i Göteborg. Här har man sålt mopeder sedan 1952. Cyklar slutade man med för många år sedan. 
När jag var där i juli 2012 var butiken fylld med mopeder och delar.


Mest moderna plastmopeder men i skyltfönstret stod även en gammal trevlig Puch Florida.



2007 såldes 35 593 mopeder i Sverige, 2012 var siffran 10 256. På fem år sjönk försäljningen med ca 70 %! Nya körkortsregler, lågkonjuktur och lågprismopeder från Kina har gjort att det varit tufft i mopedbranschen. Den anrika firman Bloms Cykel & Motor gick i konkurs. Idag, april 2013, är skyltarna nerplockade och lokalerna står tomma och ödsliga. En epok har gått i graven.








Uppdatering 27 juli 2013:
Igår såg det ut så här. De gamla affärslokalerna byggs om till lägenheter.


Efter ett tips från "Anonym" hittade jag denna skylt uppskruvad på en garagevägg i närheten. Var de vackra neonskyltarna tagit vägen har jag tyvärr ingen aning om. Vi får hoppas att de inte gått till tippen...


Den 6 februari 2016 såg det ut så här.

8 kommentarer:

  1. Tur du hann ta bilder på skyltarna!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad sorgsen jag blir!! Nästa fråga är - var tog neonskyltarna vägen?? Förhoppningsvis bärgade av någon som gör en kulturgärning...

    SvaraRadera
  3. Hoppas skyltarna hamnade hos någon som uppskattade dom, en fantastisk affär, mkt synd att den försvann

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen tråkigt då det istället importeras dessa slirande eustaket som gjorde i sådan kvalitet att de kommer på behörigt avstånd från produktionsland .

    Men Göran som nu är pensionär har jag sett på någon veteranmarknad för ej så länge sedan och tror säkert han har en liten puttrande 2takt inom sig som håller honom i arbetstemperaturen .

    Minnet av denna affär och service kommer att bestå.

    SvaraRadera
  5. De var här allt började. Kommer ihåg när jag som 13-åring köpte trim och drev till min zündapp cs50. Nu, 25 år senare, är det med sorg jag får vända mig till andra butiker. För moped lär jag köra tills jag dör. Helt klart det bästa transport-medlet. 1 miljard kineser kan inte ha fel. ;)

    R.I.P Bloms

    SvaraRadera
  6. Vet inte vart neonskyltarna tog vägen men Piaggioskylten, den med Scooters/Mopeder hamnade på ett hus i bostadskvarteret strax bakom såg vi på kvällspromenaden igår.

    SvaraRadera
  7. Bloms ägare jobbar nu mera på Johans mc och ger sig berömda service där

    SvaraRadera
  8. Min pappa och jag åkte från Håverud, I Dalsland, till Bloms Cykel & Motor i maj 1990. Där hämtade vi en ny svart/röd Yamaha DT till mig.:) Det är ett fantastiskt minne. :)

    SvaraRadera