lördag 20 april 2013

Biljetter på Bx

Järnvägen var precis som militären, Postverket och Televerket en djungel av allehanda förkortningar. Bx står för biljettexpedition. 

1971 var det fortfarande så här vackert och fridfullt vid Bx på Borås Central. 
Foto: Bengt Hultin



Här är biljettluckorna inne på Göteborg Central för destinationer utmed Bohusbanan och Västra Stambanan. Året är 1937. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Går vi och tittar på insidan, så står biljettmaskinerna från tyska AEG på rad. Dessa installerades kring 1936. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Biljetterna var små förtryckta och numrerade kartongbitar (57 X 30,5 mm) som kallades Edmondsonska biljetter efter uppfinnaren Thomas Edmondson. Systemet introducerades i England 1842 och kom att överleva i närmare 150 år. SJ sålde den sista Edmondson-biljetten så sent som 1985 och British Rail 1990. Systemets fördelar på den tiden var snabbhet vid försäljningen samt rationell redovisning.

Som kuriosa kan nämnas att edmondsonska biljetter faktiskt trycks i Sverige än idag. Den sista biljettryckpressen med paginering (numrering med löpande nummer) räddades och används idag för att förse sveriges museijärnvägar med tidstypiska biljetter. 



1937 gör vi också ett besök på Kungliga Järnvägsstyrelsens biljett- och blankettryckeri i Tomteboda.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


De stationer som inte hade biljettmaskiner hade istället stora biljettskåp med förtryckta biljetter. Bilden från Örebro 1940.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Den första svenskbyggda biljettmaskinen, konstruerad av G. Ahlstrand och Å. Lagerkvist, sattes upp på Enköpings station 1945. Bilden från 1957.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Biljettmaskin i Ånge.




1940 såg det ut så här vid biljettluckorna på Stockholm Central.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Här användes först den äldre typen av biljettmaskin
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

... men på nästa bild som är från 1962 är det nya fina maskiner, också de från AEG. Nu fanns också ett rörpostsystem installerat. Skulle inte det önskade resmålet finnas i maskinen, skickades en beställning för manuell utskrift. Biljetten kom då en stund senare med rörposten.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Här säljs en biljett i Karlshamn 1957. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Vid betalning lades pengar och biljetter i en skål som sedan kunde snurras
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



1970 kom det första datoriserade biljettsystemet kallat SNAP, där bokstäverna stod för Sveriges och Norges Automatiska Platsbokningssystem. Det blev dock bara SJ som införde systemet eftersom Norge hoppade av.
Foto: Rolf Johansson


Foto: Rolf Johansson

SNAP1 på Bx i Enköping 1981.
Bild: stinsx

1981 var det dags för nästa generation, SNAP2, med bildskärm.




Idag köper man sina tågbiljetter i SJ Resebutik om man nu inte, som de flesta gör, köper på nätet eller i automater. Så här ser resebutiken ut på Stockholm Central




...och interiören i Göteborgs resebutik. Nu arbetas det vid stora bildskärmar och biljettluckorna är sedan många år borta. Pappersbiljetter finns ju fortfarande kvar, men många har nu sin biljett som sms i mobilen.





Lite mer spartanskt var det på Bx i Varberg 1920
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

...och i Kinnahult 1935. Som på många andra mindre stationer kombinerades här biljettförsäljning, godshantering och postkontor. Här fanns också ortens postboxar.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

4 kommentarer:

  1. Skoj att se Borås central. Att de hade en station eller biljettexpedition i Kinnahult visste jag inte. Kan det vara så att man inte hade stopp i Kinna på den tiden utan bara i Skene?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Sveriges Kommunikationer 1958 fanns följande stationer utmed Viskadalsbanan: Rydboholm, Viskafors, Fritsla, Kinnahult, Kinna, Skene, Berghem, Björketorp, Sundholmen, Veddige, Derome och Tofta. Tågen stannade alltså både i Kinnahult och Kinna.

      Radera
  2. Hej Perra
    Bra inlägg om tågen Precis utanför min tomt gick det en järnväg men den lades
    ner 1965 det var synd den hade behövts i dag.det roliga var att Blekinge Järnväg
    hade mindre spårvidd än Kalmar Järnväg Bara för att slippa konkurens med Småland
    Jag har en del Järnvägs grejer som minne Tågmössa o Biljetter

    SvaraRadera
  3. Hejsan, roligt att se. Jag jobbade på Göteborgs central 1981 och sedan varje sommar fram till 1987. Känner igen en del. Har du några bilder från inuti centralen under 1980talet.?

    SvaraRadera