lördag 23 mars 2013

Lokföraren

Många mindre banor hade lagts ner under 60- och 70-talen och något behov av nya lokförare fanns inte under många år. I slutet på 70-talet började hela den dåvarande lokförarkåren bli pensionsmässiga. En hel lokförargeneration skulle under några år bytas ut och SJ drog igång en stor rekrytering. 1980 sökte jag till SJ:s lokförarutbildning. Efter en första gallring fick vi som gick vidare åka två dagar till Stockholm för olika tester. Det gick bra och den 2 februari 1981 gick jag för första gången in genom grindarna på Sävenäs Lokstation i Göteborg. Där blev det rundvandring bland bruna och orange lok och det var jag som så småningom skulle köra dem. Spännande! 

Så här såg det ut på den tiden. (Bilderna är klickbara).
Rc och norska El 13 som vi också körde.  Foto: Hans Broman

Du- och F-lok.   Foto: Bengt Hultin

Hg- och Du-lok vid skötselhallen på Sävenäs  Foto: Arne Arvidsson

De första två dagarna skulle vi tillsammans med en instruktionsförare ut och åka lok för att få en inblick i yrket. För min del blev det bl.a. en resa t.o.r. Strömstad i en gammal D-maskin. Dessa lok var inga under av god arbetsmiljö och spåret norr om Uddevalla var i ett uselt skick så det gällde att hålla i sig när det studsade och krängde som värst. Mitt minne från den resan är att jag undrade vad jag gett mig in på...
Stationen i Strömstad 1981   Foto: Jan Lindahl

Så här såg arbetsplatsen ut  i ett Du-lok.



Efter introduktion i Göteborg blev det järnvägsstudier på SJ-skolan i Mjölby. Här hade SJ hyrt in sig i det gamla Domusvaruhuset för de teoretiska delarna.





En ung Christer Sjöborg instruerar blivande lokomotivförare.



Här fanns också en modelljärnväg för utbildningsändamål.



De praktiska delarna av utbildningen var förlagda till lokstallsområdet i Mjölby där vi hade lok att öva på.







Sedan var det dags att åka hem till Göteborg igen för praktik ute på spåren tillsammans med en ordinarie förare som körlärare. Den första praktikperioden var på 44 kördagar och därefter teori i Mjölby igen. I utbildningen ingick tre praktikperioder.  Det var 44, 98 och 30 kördagar varvat med teori i Mjölby. I april 1982 var det dags för examination. 


Det gick bra och jag körde min första egna tur den 20 april till Alvesta fram och tillbaka. Det var Da-lok ner och Du-lok upp. Ja så var jag då färdig förare, ett yrkesval jag aldrig ångrat. De loktyper vi fick köra från början var Rc, Ma, Du, Da och Ub, men efterhand blev det kompletteringsutbildningar på många andra fordon.
Ma-lok med Rc-speglar på Göteborg Central 1984.  Foto: Hans Broman

Ub-lok på Göteborg Central.   Foto: Björn Malmer


Här ett par bilder från "Öppet hus" på Sävenäs Lokstation 1981.


Foto: S Johansson


I november 1982 var det dags att åka till SJ-skolan i Ängelholm en månad för utbildning på dieselfordon. 


I grundutbildningen för dieselfordon ingick T43, T44, V5 och T21.
T43 i Karlskrona 1991  Foto: Bernt Talbrant


T44 i Jörn.   Foto: Andreas Långström


V5 på Göteborg Central 1982.   Bild: svenska-lok.se

T21 vid Norra Bantorget 1967.    Foto: Ulrich Budde

Eftersom vi i Göteborg inte hade T21 och T43 har jag aldrig haft tillfälle att köra dem. V5 och T44 däremot har jag suttit på många, många timmar.

År 2000 styckades SJ och vi förare fick välja om vi ville vara kvar på SJ och köra persontrafik eller om vi ville gå över till Green Cargo och köra godståg. Jag har aldrig varit förtjust i nattarbete och godstågskörning innebär mycket nattjänst. För mig var valet alltså inte svårt! Jag blev kvar på SJ AB.



9 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Tyvärr kommer nog SJ att om några år lägga ut lokförandet på entreprenad. Inte då den som kan jobbet bra utan till den som gör det billigast!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns. Kanske är det något bemanningsföretag med billiga polacker eller filippiner som kör tåg i Sverige om några år. Se hur det ser ut i lastbilsbranschen...

      Radera
  2. Herr Stömell23 mars 2013 22:57

    Lysande! Som gammal modellrallare och tågnörd njuter jag av informationen.

    SvaraRadera
  3. Tack för fina bilder och din berättelse om din utbildning till lokförare. Min farsa jobbade i SJ:s dotterbolag GDG och han fick fribiljetter som bl.a jag och brorsan utnyttjade för resor till vår mormor i Norrköping. Vi åkte från Göteborg till Katrineholm och därifrån rälsbuss till Norrköping. Jag gillade brunloken mest och favoriten var F-loken. I mitten och slutet av 70-talet, när mina och brorsans resor ägde rum, så var det dock mer regel än undantag att det var Rc-lok som var dragkraften. Jag har aldrig sett ett Ma-lok dra ett persontåg som på din ena bild. Det hade ju varit drömmen att fått åka med i ett sådant persontåg!

    Bilar blir mer bekväma för varje år men de flesta persontåg verkar gå i motsatt riktning, tyvärr. Numera åker jag ofta i SJs dubbeldäckare X40 i Mälardalen. Samma trängsel i första klass som i andra klass, varannan dörr och kaffeautomaten är oftast ur funktion. Tacka vet jag en gammal hederlig förstaklassvagn från 60-talet. Även dagens A7 och A11 vagnar är sköna att åka i. Då snackar vi om komfort!

    Ser fram emot din nästa uppdatering Perra!

    //Janne

    SvaraRadera
  4. Kul blogg :) Har du råkat ut för olyckor under dina år som förare? /En nyfiken

    SvaraRadera
  5. Hej Perra!
    Jag läser med intresse din blogg. Vi har säkert mötts i något uppehållsrum i Sävenäs, Åmål, Hallsberg eller Kil, där jag var stationerad. Jag gick kurs 56 C i Mjölby. Och du?
    Hälsningar
    Tomas Hv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började på SJ i februari 1981 och jag tror det var kurs 59 C jag gick. Många lokföraraspiranter var det i Mjölby och vi fick t.o.m. köra kvällspass!

      Radera
    2. Tjenna
      Det var väl kurs 55? Vi gick i samma kurs... Jag är med på ett par av bilderna... Ung, trevlig kille med blå tröja.
      Kul att läsa.
      /Lasse Eriksson ex Hgl

      Radera
    3. Roligt att höra ifrån en gammal kursare! Jo, det var nog kurs 55. Åldern tar ut sin rätt på minnet... ;-)

      Radera