måndag 11 mars 2013

Gubbero, Gårda och Almedal


Så här idylliskt har det sett ut i stadsdelen Gårda i Göteborg. Framför husen fanns små trädgårdar och vägen kallades Villavägen (osäker uppgift). I mitten på 1930-talet breddades vägen och grönskan och trädgårdarna försvann. Järnvägen på bilden är alltså den del av Västkustbanan, Göteborg-Hallands Järnväg, som går mellan Göteborg-Varberg och den stod klar 1888. Banan förstatligades 1896 och elektrifierades 1936.



Banvaktstuga i Gårda med tillhörande banvakt på cykeldressin.



Hållplatsen Gårda vid Dämmevägen vid Göteborg-Hallands Järnväg. I fonden Överåsberget, Fotot från 1895.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum


Hållplatsen vid Dämmevägen från andra hållet, ca 1913 eftersom stationen lades ner detta år. Nybyggda kvarteret Ran i förgrunden, sedan Rantorget och längst bort mot Gullbergsån fabriken Ceres.
Bild: Gamla Gårdapojkar  

Bom- och grindvakter vid Gårda hållplats 1915.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Förberedelser för utbyggnad av Västkustbanan till dubbelspår genom Gårda.

Bild: Gamla Gårdapojkar  


Ett godståg passerar Gårda någon gång på 60-talet.

Bild: Gamla Gårdapojkar 


Gårda som det såg ut i slutet på 1950-talet. 1968 öppnades en 2163 m lång järnvägstunnel och där tågen tidigare gått byggdes nya E6.



Samma vy 2013 och tågen rullar nu i Gårdatunneln under E6.


 
Här passerar ett godståg trafikplatsen Gubbero år 1964. Dragande lok är en Du med en T21 i transport. Landshövdingehusen på bildens högra sida låg vid Kobbarnas väg och byggdes runt 1936 som ersättningslägenheter för utdömda fastigheter och "för eljest mindre bemedlade". De revs redan 1966-67 då järnvägstunneln byggdes.
Foto: Björn Malmer

Ett persontåg med Du-lok som rullar genom stadsdelen Gårda 1964.
Foto: Björn Malmer



Söderut såg det ut så här någon gång på 1950-talet.
Bild: Gamla Gårdapojkar

Söderut i mars 2013.




Bygget av E6 genom Gårda har precis påbörjats 1966.
Foto: Claes Landby



Förberedelser för nya E6 och Gårdatunneln.
Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar


Brobygge. Huset till vänster är Nysilverfabriken Aurora. Bilden tagen norrut




...och här söderut.




Aurorabyggnaden finns kvar, men är ombyggd till ett Life-gym.





Här vid Nysilverfabriken Aurora, inträffade den 17 september 1940 en svår tågolycka. Ett persontåg från Göteborg mot Borås kolliderade med ett lokaltåg från Kungsbacka. Nio personer omkom och ett trettiotal skadades.


När jag 1981 renoverade min lägenhet hittade jag en del gamla tidningar under korkmattan, bl.a. Göteborgs-Posten från den 27 okt 1940. Där stod följande att läsa om Gubberoolyckan:

Lokförare Karl Laurus Karlsson som tjänstgjorde på tåget från Kungsbacka, och som kommer att få lämna sjukhuset denna vecka, har nu hörts ingående om de med katastrofen förknippade omständigheterna. Han vidhåller sin tidigare uppgift att huvudsignalen visade fast grönt sken trots att en del vittnen påstå att den hade rött ljus. Han anser att vittnena förväxlat skenet med huvudsignalen på det östra spåret. Alltsedan Karlsson började tjänstgöra som lokförare hade han haft mycket stor respekt för signaler som visade rött sken. Mekaniska anordningar vore emellertid inte ofelbara. Hans färgseende var normalt.

Lokförare Karlsson åtalades som vållande till kollisionen och dömdes till två månaders fängelse samt drygt

200 000 kr i skadestånd (4,7 milj i dagens penningvärde) trots vittnens bedyran att han kört på grönt. 1942 friades han dock helt eftersom signalfel ej kunde uteslutas, och det gick inte att bevisa att han passerat rött ljus.






En intressant film om olyckan vid Gubbero finns HÄR.



På detta gamla vykort syns bl.a. Almedals station, Lyckholms bryggeri och i bakgrunden skymtar Liseberg med berg- och dalbanan.


En bild från Almedal på 70-talet med Lyckholms Bryggeri i bakgrunden.

Samma fotograferingsplats 2013. Järnvägskorsningen med bommar är nu borta.





Så blir det lite blandade Gårdabilder från förr.
Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar

Nysilverfabriken Aurora till höger på nedanstående två bilder.
Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar


På den röda skylten står det HAPEI Bilservice.
Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar

Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar


Bild: Gamla Gårdapojkar

Ågränd.
Foto: Bertil Magnusson

S Kustbanegatan-Gårdavägen.
Bild: Gamla Gårdapojkar

Åvägen.
Bild: Gamla Gårdapojkar

5 kommentarer:

  1. Bra inlägg. På något sätt känns det som om det var bättre förr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gösta Warolin3 mars 2016 01:42

      Håller fullständigt med. Det här med utveckling, sjukvård förstås men annars ....?????????????????????

      Radera
  2. Gick idag på Skårs led och förundrades så över den gamla övergivna järnvägsövergången och efter lite nyfiket internet-letande på bilder så hittar jag detta blogginlägg som då har en gammal bild från just Skårs led. Underbart inlägg att få läsa.

    SvaraRadera
  3. Har med stort intresse sett din blogg och upplever många minnen igen från Gårda. Bodde på Drakegatan 5 - nu borta - och gick i skola både i Gamla och Nya Gårdaskolan. Sådessa miljöer är välkända. Om jag skulle vilja ha ett par bilder för min personliga historia, går det bra?

    SvaraRadera