torsdag 21 mars 2013

D, Da, Dm och IORE

SJ:s första elektriska standardlok var D-loket. Detta lok byggdes mellan 1925 -1943 i 333 exemplar. Det hade 
sk koppelstångsdrift, vilket innebar att kraften från elmotorerna överfördes via kuggväxlar till en blindaxel som hade till uppgift att via en koppelstång överföra kraften till drivhjulen. D-loket hade tre drivaxlar, en blindaxel och två löpaxlar i sk bissel-boggier. 
Fram till 1933 byggdes loken med träkorg men därefter byggdes de bara med stålkorgar. Bilden är ett D-lok med träkorg i Varberg 1969.
Foto: Björn Malmer


Loket var enkelt och driftsäkert, men förarmiljön var ingen höjdare. Det skakade, bullrade och man satt och körde på en gammal kontorsstol! Någon större risk att somna vid nattkörning var det inte...
Ett D-lok med stålkorg i Varberg 1964.
Foto: Björn Malmer


I slutet på 1940-talet elektrifierades många banor och SJ var i behov av fler ellok. Efter att ha övervägt boggielok beställdes ändå koppelstångslok i en ny version. Detta lok fick littera Da och byggdes mellan 
1953-1960 i 93 exemplar. Loket hade samma grundkonstruktion som det gamla D-loket, men fick bl.a. starkare motorer, bättre arbetsmiljö i hytten och ett modernare utseende. De byggdes också för multipeldrift, dvs att upp till tre lok kunde kopplas samman och köras av en förare. Jämfört med D-loket hade Da en bättre förarmiljö, men någon njutning att köra var det inte. Både D- och Da-loken var i trafik hos SJ fram till slutet av 1980-talet. Några av dessa lok är fortfarande körbara och kan ibland ses ute på spåren när någon museiförening är ute och kör. Ett Da-lok i Kristianstad 1987.
Foto: Staffan Sävenfjord

Ett Da-lok i Borås 1987.
Foto: S Johansson

En annan variant på Da-loket var det tvådelade Dm, eller som det senare hette, Dm2. Det togs fram för att dra malmtåg från gruvorna i Kiruna och Malmberget till hamnarna i Luleå och Narvik. Effekten var 6 530 hk, tjänstevikten 192 ton och det fick dra tågvikter på upp till 3 400 ton. Loktypen fick senare göra tjänst som dragkraft i vanliga godståg.
Här står ett nyreviderat Dm utanför verkstaden i Notviken 1980. Det är ombyggt och har nu fått de mindre Marshallstrålkastarna.
Foto: Ulf L Eriksson


1960-70 byggdes 19 mellandelar till Dm-loken och de kallades nu Dm3. Dessa lok hade en effekt på 9 800 hk, vägde 273 ton och fick dra 5 200 ton. Dm3 var länge världens starkaste lok. Här ett leveransfoto från ASJ år 1960.


Dm3 med malmtåg 1987.
Foto: Stig Baumeyer


IORE, ersättaren till Dm3 rullar sedan år 2000 på Malmbanan. Det är just nu världens starkaste lok med 14 500 hk. IORE väger 180 ton och får dra 8 600 ton.

4 kommentarer:

  1. Fans det inte ett starkt lok som hette Ma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och några finns fortfarande kvar.

      Radera
  2. Vackra tåg det där och Kalmars veterantåg ligger nära till hand vid detta inlägg
    http://www.kalmarveterantag.se/

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och intressant information!

    SvaraRadera