onsdag 6 februari 2013

Sveriges Kommunikationer

Skulle man ut och resa så var Sveriges Kommunikationer en oumbärlig publikation. I "Kommunickan" kunde man hitta tåg, buss, flyg och färjetidtabeller plus en hotelldel. Man kunde också i tabeller se vad en resa kostade. Önskade man åka utomlands så fanns det även en del tidtabeller och prislistor för de viktigaste sträckorna. 1980 kostade den 15 kronor och kom ut en gång i månaden. 1981 ersattes Sveriges Kommunikationer med en annan publikation som kallades "Tidtabellen". Idag finns tidtabellerna inte längre i tryckt form, utan resenärerna hänvisas till andra informationskanaler som internet och telefon. Detta exemplar från 1980 har Perra sparat. 


Teckenförklaringar till tidtabellerna .
(Klicka på bilderna för större storlek)

1980 kunde man åka tåg till Lysekil, det går inte idag. Persontrafiken på Lysekilsbanan lades ner 1981. 


De sista åren sköttes trafiken på Lysekilsbanan med gamla X7 motorvagnar byggda 1949-51. 
Jag fick utbildning på dessa fordon, och jag kan lova att de inte var någon höjdare att köra... De stod som reserv i Göteborg under ett par vintrar i början på 80-talet och fick ibland rulla i Alingsåspendeln när det var kris med ordinarie tågsätt.
Motorvagn X7 i Lysekil 1981
Motorvagnar X7 på Lysekilsbanan 1965  
Foto: Björn Malmer

Hallindens station på Lysekilsbanan.
Foto: Erik Togård



Sträckan Borås-Ulricehamn är inte heller möjligt att åka idag. Där lades persontrafiken ner 1985.


Annat var det 1967...


...och 1968 när rälsbussarna kom och gick!


Ulricehamn på eftermiddagen den 27 september 1985. Skoltåget till Sjötofta står inne tillsammans med ett antal SJ-bussar.
Foto: Bernt Talbrant

Det är den 10 juni 1988 och skolavslutning i Ulricehamn. Det är sista dagen skoltåget går. Tunneln har precis passerats. Den 11 juni 1988 rullar det sista tåget från Ulricehamn och all persontrafik läggs ner.
Foto: Bernt Talbrant

Banans enda tunnel strax söder om Ulricehamn.
Bild: Ulf Bergqvist

Ulricehamn har ett vackert stationshus som byggdes 1906 i samband med att järnvägen mot Falköping öppnades. Tidigare fanns ett mindre stationshus i trä och under en tid stod båda byggnaderna jämte varandra. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

 
Ett vykort från början på 50-talet med rälsbuss, SJ-buss och VW-buss på samma kort! 



Finns det något gemensamt med stationshuset och denna bild?

Ja, tornen har helt olika form - det ena är kantigt, det andra är runt. Detta är något jag inte tänkt på tidigare. Byggnaden ritades av arkitekten Axel Petersson som sägs ha hämtat inspiration från Trolleholms slott utanför Lund. 

Ett vackert vykort från 1955. Bilen på bilden är enligt uppgift en Nash Rambler Cross Country. 



En gång i tiden, närmare bestämt 1917, byggde dessa män BUJ, Borås-Ulricehamns Järnväg. Här var det enkla redskap som gällde, inga dumprar eller lastmaskiner! Tänk om de vetat att ca 70 år senare skulle järnvägen läggas ner och spåret rivas upp...
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Som avslutning vill jag tipsa om filmen "Tåg ut - Klart slut", en film av Kjell Walter om nedläggningen av järnvägen Falköping - Landeryd och Borås -Ulricehamn. En länk till filmen finns HÄR.


4 kommentarer:

  1. Bilden med bussarna från 1985 är väldigt välbekant. Flickorna som står framför bussen var jobbarkompisar, och bussarna har jag med säkerhet kört de flesta av dem. Skoj att se!
    Att tornen var olika upptäckte jag för ca ett år sedan, ändå har jag fotat dem ett antal ggr genom åren :-)

    SvaraRadera
  2. -Kul att se tabellen med MS Skåne som jag har en personlig relation till, jag kände även igen X7-orna som även gick i Skåne fram till att vi fick pågatåg 1983! Som alltid trevliga bilder och informativ text!
    Peter

    SvaraRadera
  3. Trevligt med tidtabell och bilder från min hemstad Lysekil!

    SvaraRadera