lördag 8 december 2012

Skyddsutrustning och m/42

Visst är det farligt att köra motorcykel och fullgod skyddsutrustning är att rekommendera. Här har knuttarna i Östergötland tagit det hela ett steg till. Eller var kanske luftföroreningarna redan på den tiden ett allvarligt problem?


Perra är inte så insatt i ämnet "Motorcyklar före 1960" men en gissning är att några av hojarna på bilden ovan är av märket Albin och Suecia. Det kan även vara andra fabrikat, då försvaret under kriget "tvångsinkallade" många motorcyklar. 

Under andra världskriget saknade försvaret lämpliga ordonnansmotorcyklar. Läget var akut och Husqvarna tillfrågades. De hade dock fullt upp och kunde inte leverera. Det blev istället Monark och Albin som tillsammans tog fram Monark-Albin m/42, eller som den på militärspråk hette, "Svensk militärmotorcykel m/42". Monark byggde ramarna och Albin stod för motor och växellåda. Det var en tung hoj som vägde modiga 250 kg. Motorn var på 500 cc och gav 20 hk. Växellådan var 3-växlad. Denna modell tillverkades i två utföranden, den ena med sidventilmotor kallad 500 m/42 SV i 300 exemplar under 1942, den andra med toppventilmotor kallad 501 m/42 TV i 3000 exemplar under 1943. Detta blev svenska försvarets första standardiserade motorcykel. En del av dessa motorcyklar utrustades också med sidvagn. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar