tisdag 11 december 2012

Michelins rälsbuss

I början på 1930-talet hade den franska däcktillverkaren Michelin tagit fram en egen motorvagn. Det intressanta var att den gick på gummihjul försedda med stålflänsar. En fördel sades vara mjuk gång. För att marknadsföra fordonet gjordes en turné i bl.a. Sverige, Danmark och England. 

Här är den fotograferad någonstans utefter Bergslagsbanan.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

På dessa två bilder är fordonet på besök i Öxnered. Här ser vi att det på den tiden fanns både restaurang och trevlig kiosk vid denna station. Idag är det bara en ödslig knutpunkt för byten mellan Borås-Uddevallabanan och Göteborg-Karlstadbanan. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Fordonet på besök i Nälden mellan Östersund och Storlien
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

...och här i Ervalla som ligger mellan Örebro och Nora.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Vad kan den runda, avlånga saken ovanför dörren ha för funktion? Det finns en på varje sida. Kanske någon form av kylare?
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Öppen dörr till akterutrymmet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Michelins demonstrationsvagn i Vannebodas lokstall 1931.
Bild: TGOJ:s arkiv

Demonstationsvagnen "Micheline" n:o 11 (24-sitsig).
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Inte mycket är skrivet på svenska om dessa fordon, och det franska språket behärskar jag inte. Efter en del forskning på nätet kan jag ändå delge er följande. 1929 började Michelin experimentera med gummihjul på järnvägsspår. 
En bild på den första prototypen.

Den 10 september 1931 körde man Paris-Deauville, en sträcka på 220 km, på 2 tim 3 min med en genomsnittshastighet av 107 km/h. Denna prototyp byggdes på ett chassie från en Hispano-Suiza.


Michelin typ 9.


Typ 9 provkördes också i England, här i Ascot.


Under sommaren 1931 provar man Michelin typ 11 utrustad med en Panhardmotor på 95 hk. Det är denna modell som sedan åker på försäljningsturné till bl.a. Sverige.

Modell typ 12 såg ut så här med inkapslade hjul.

Ett stort problem med dessa fordon var att de bara hade en förarhytt. De måste alltså vändas när de skulle ändra körriktning. Man tog då fram nya modeller med en upphöjd förarhytt så att fordonet kan köras i båda riktningarna utan att behöva vändas. Nu körde man också med 4-axliga gummihjulsboggier, detta för att få ner axeltrycket då gummihjulen visat sig vara känsliga för friktionsvärmen. 


Detta fordon hade en bensindriven 12-cyl motor på 240 hk och en 4-växlad automatlåda. 

I förarhytten fanns ett varningssystem som indikerade om något hjul tappade lufttrycket. Vid en eventuell punktering kunde ett hjul bytas på ca fem minuter.
Ineriörbild från förarhytten.
1939 gjordes även en tredelad motorvagn med fyra 4-axliga boggier.

Några bilder på konstruktionen med gummihjul och stålflänsar.



En 4-axlig boggie. Notera att det är bara axel 1 och axel 4 som är försedda med stålflänsar.





Drivaxel.




Ur "Teknisk Tidskrift 1931"


Mer ur "Teknisk Tidskrift" 1931.



Michelins järnvägsfordon med gummihjul blev en parentes i järnvägshistorien och SJ köpte klokt nog aldrig några fordon. På några linjer i Paris tunnelbana används dock fortfarande gummihjul på räls. 

I USA gjordes några försök med denna typ av motorvagnar och bl.a. Budd Company byggde ett antal fordon med gummihjul.

I några av de tidigare franska kolonierna, bl.a. på Madagaskar och i Franska Kongo har också funnits gummihjulsföredda motorvagnar från Michelin. En bild från Madagaskar.

Ett intressant youtube-klipp om utveckling och konstruktion av rälsbussen från Michelin.


3 kommentarer:

  1. Intressat. Ingen dum idé kanske...

    SvaraRadera
  2. trevlig artikel och vilket bra ämne....!

    SvaraRadera
  3. Paris tunnelbana har gått på däck sedan 70-talet, dock inte på själva rälsen, utan nåt slags egna "däckspår"

    SvaraRadera