torsdag 27 december 2012

Dubonnet Dolphin

Ingenjör Andrè Dubonnet var under första världskriget ett franskt flygaress. Han var son till Josef Dubonnet, grundare till det franska vin- och spritföretaget Dubonnet och hade ärvt en stor förmögenhet. André var också racerförare och tävlade framgångsrikt i bilar som Bugatti och Hispano-Suiza.

I början på 1930-talet utvecklade han tillsammans med ingenjör Antoine-Marie Chedru ett helt nytt system för individuell framvagnsupphängning på bilar, det sk Dubonnetsystemet. Det såldes till bl.a. General Motors, Fiat och Alfa Romeo.
  


André Dubonnet tjänade bra med pengar och började 1935 fundera på en strömlinjeformad bil. I samarbete med ingenjör Chedru ritade han bilen Dolphin, en minst sagt originell skapelse. 



Med extremt strömlinjeformad kaross, en bakre fena och 3,7 liters V8-motor placerad bakom baksätet liknade den inget annat. För kylningen av motorn fanns luftintag bakom bakdörrarna på karossen och slitsar längst bak för evakuering av den varma luften.



För att komma in i framsätet öppnades hela fronten, medan baksätet hade konventionella sidodörrar. 






Dubonnet tog ut sin bil på Montlerhy-banan för tester av hastighet och bränsleförbrukning. Det visade sig att Dolphin toppade 175 km/h medan en konventionell bil med samma motor bara kom upp i 128 km/h. Även bränsleförbrukningen var ca 35 % lägre på Dolphin.
André Dubonnet tog över bilen till Detroit för att visa den för GM och Ford, men något större intresse visade de inte för denna extremt formgivna skapelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar